RECENSION: Victor Leksell – Fånga mig när jag faller

av | jun 27, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Victor Leksell gör kärlekslåtar som man både kan gråta och dansa till på debutalbumet Fånga mig när jag faller.

Jag ska erkänna att jag är en något svårflörtad person när det kommer till popmusik. Jag vill gärna få en speciell känsla direkt för att bemöda mig att fortsätta lyssna och kommer ofta på mig själv med att fastna för svensk popmusik som har nära till känslorna och som påminner mig om sommaren. Just detta och mycket mer upplevde jag när jag lyssnade igenom Victor Leksells nya album för första gången. Rysningar var inte oförekommande, helt enkelt.

Fånga mig när jag faller är Victor Leksells debutalbum. Han deltog i Idol 2017 och släppte sedan debutsingeln Vart du sover. Hans stora genombrott kom dock med den förtvivlat vackra singeln Tappat efter vilken han utsågs till Framtidens artist i P3. Sedan dess har han bara växt sig större och i och med släppet av detta album med stor sannolikhet blivit ett ”household name” på många håll.

Det är ett poppigt album, absolut, men på det allra bästa av sätt. En låt som överraskade mig ordentligt var skivans tredje spår Om igen. En låt som inleds mjukt och nästan försiktigt, för att stegra i intensitet och sedan plötsligt kasta oss in en refräng som på något sätt lyckas vara avskalad och fullkomligt förlösande på samma gång. Finns det någon som kan låta bli att dansa till det oemotståndliga beatet och sjunga med i den omåttligt catchy melodin, undrar jag?

Men hur mycket jag än uppskattar riktigt bra dansmusik så älskar jag också att Fånga mig när jag faller har mycket mer än det. Det är ju trots allt hjärta och smärta-låtar som Tappat och Svag som Victor Leksell haft störst genomslag med. Men förutom att inkludera både upptempolåtar och ballader på albumet så tycker jag att han dessutom bemästrar konsten att kombinera dans med djup och känslighet.

Skivans enda features sparar Victor Leksell till det allra sista spåret Va min där Newkid och Jireel gästar. Med sina respektive bakgrunder inom RnB och trap bidrar Newkid och Jireel helt klart med ett mått street cred och kombinationen de tre tillsammans fungerar, kanske inte helt oväntat, väldigt bra.

Fånga mig när jag faller känns som en skiva jag kommer minnas länge när jag tänker tillbaka på sommaren 2020. På ett naket och relaterbart sätt berör Victor Leksell många av de problem och tankar som vi tjugo-nånting går runt och bär på, saker man kanske bara våndas över när man står med ena foten i ungdomen och andra i vuxenlivet. I en tid där vi alla vacklar under tyngden av världens olika bekymmer är denna lika delar upplyftande och intima skivan precis vad som behövs.

Linn Anglerfjord, Skribent