RECENSION: Veronica Maggio – Redbull Secret Gig

av | aug 30, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

En euforisk och svältfödd konsertpublik möter en Veronica Maggio i högform under den hemliga spelningen på Nobis Hotel.

Veronica Maggio är stjärnan i den årliga upplagan av Redbull Secret Gig. Tidigare har bland annat Robyn spelat på det konceptuella eventet som går ut på att fans får tävla om biljetter till en hemlig spelning. I Veronica Maggios fall har fansens uppdrag kretsat kring att hjälpa till med en slags hemmafest.

Kvällen är kommen och den hemliga platsen visar sig vara Nobis Hotel i Stockholm. Journalister och fotografer har samlats i ett konferensrum. Jag faller för frestelsen att posta de rosa popcorn-behållarna och munskydden med Veronica Maggio-tryck på sociala medier och upptäcker samtidigt en gigantisk TV-skärm. Ett sting av besvikelse snärtar till i magen. Säg inte att vi kom hit i kväll för att titta på ännu en trött livestream. Som tur är har jag fel.

Veronica Maggio skrider ut i smaragdgrön klänning på hotellets innegård som är omsluten av en cirkel av fler hotellrum och balkonger. De verkar ha abonnerat hela hotellet och lokalen kokar av extas. Maggio är i högform. Hon måste hitta nya vägar, flytta på sig och använda hela scenen för att få kontakt med alla i publiken. Det känns som att hon får en kick av utmaningen och hon gör ett starkt och laddat set. Frågan är om Maggio eller fansen har saknat detta mest.

Stämningen är på topp i publiken som njuter fullt ut. En tjej headbangar och vid ett långbord sittdansar de energiskt. Tändarna svajar i luften under de finstämda låtarna. Maggio framför Solen har gått ner från det senaste albumet på ett så känslosamt sätt att jag är nära till tårar och klassiker som Jag kommer skapar eufori. I fönstren och på balkonger ser jag alla sorters människor som sjunger med och dansar. Alla är svältfödda på exakt de här ögonblicken och det är vackert att blicka ut över alla lycksaliga människor.

Ljudet lämnar mycket att önska, men är samtidigt vad en kan förvänta sig utifrån lokalens förhållanden. Det är omöjligt att höra mellansnacken från där jag står men Veronicas sång som ändå hörs väl, är otroligt bra.

Men det viktiga denna afton är inte ljudet eller någon annan teknikalitet, utan att Veronica Maggio och hennes publik älskar varenda minut utav den. I kväll får vi ta del av musiken och vara tillsammans fast på avstånd. Kulturen lever trots allt.

Josefin Östby, Skribent

Alma Bengtsson