RECENSION: Veronica Maggio – Gröna Lund

av | jun 5, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Den första av Veronica Maggios tre spelningar på Grönan ger inte mer än förväntat. Alla bra men säkra kort läggs fram utan några chansningar.

Veronica stegar in på scenen bestämt i obekvämt höga plattformsboots och rosa pimppäls. En look som bara kan beskrivas som den sedvanliga Lotta på Bråkmakargatan-uppsynen blandat med Abba-glam. Den silvriga klänningen reflekteras i kvällssolen men tyvärr är den det enda som bländar under kvällen.

Veronica säger att hon tror att det är femte gången hon spelar på Grönan, men att det här nog är den bästa hittills. Och från hennes perspektiv förstår jag om det är det. För en sådan här uppbackning från publiken vet jag inte om jag någonsin sett på en konsert. Men det är verkligen en obehaglig mängd människor som knökats in. Luften är tryckande och folk svimmar. Ljudvolymen på publiken är så hög att det är svårt att höra henne prata och i den sinnessjuka allsången dränks hennes röst helt. Genom hela spelningen uppstår teknikstrul, ljudet är dåligt och folk klagar på att de inte hör och de flesta har ingen chans att se scenen.

Men det känns inte som att det gör något för de allra mest hängivna. Maggio är oerhört ruttad. Det är pampigt och påkostat. Stråkar, konfetti och pyroteknik. Hon maxar totalt från start och ger publiken det de kommit dit för, det är bara inte den Maggio jag tycker är mest intressant. Det känns för mycket som ett rutinjobb, och hon kallar det just “jobb” upprepade gånger.

Jag förstår att det är knepigt när man har så många hits att bara de ensamma räcker för en hel konsert, men när upplägget är tre konserter på en och en halv timme har man råd att chansa mer än såhär. Det är för lite variation. Hon gör en fin version av Inga kläder där hennes röst verkligen får ta den plats den förtjänar, men förutom den tycker jag att hon missar de bästa låtarna som kändes givna att få in i ett sånt här format. Hon hoppar dessutom över de två första skivorna helt.

Det går inte att komma undan att det är väldigt mäktigt. Publiken hakar på direkt i alla låtar och kan varenda stavelse utan och innan. Men kaoset och ljudkvalitén förtar det storslagna. Hon kör en osläppt låt men det är för brölig stämning för att det ska funka att spela en ny låt när man dessutom knappt hör vad hon sjunger.

Det är utlovat att repertoaren kommer varieras under dessa kvällar, så förhoppningsvis blandas det upp mer på resterande konserter. Och är det en ösig hitkavalkad du är ute efter kommer du nog bli nöjd ändå.

Emil Daniel