RECENSION: Veronica Maggio – Fiender är tråkigt

av | jun 14, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Det är en intressant framtidsglimt lyssnaren får på den första delen av Maggios Fiender är tråkigt. Hennes nya samarbetspartners Jocke Berg och Simon Hassle lyser igenom, men det finns fortfarande toner som är typiska för Uppsalas största popexport.

Veronica Maggios första del av sitt nya album blandar högt och lågt. Tempomässigt, i alla fall. På den fem låtar långa Fiender är tråkigt får vi höra två nya låtar i sällskap av Kurt Cobain, Tillfälligheter och den, så att säga, efterlängtade Solen Har Gått Ner. De nya låtarna överraskar till viss del och nyfikenheten på nästa del av albumet har inte direkt avtagit.

Sedan tidigare har Maggio teasat lyssnarna med att släppa de – redan nu – etablerade hittarna Kurt Cobain och Tillfälligheter. Genom sin hemsida har hon även, under experimentella former, släppt låten Solen Har Gått Ner. Eller ja, de som tagit sig tid att dröja kvar på hemsidan har i alla fall kunnat höra den. För de mer rastlösa lyssnarna kan man nu på den första delen av albumet ta del av denna stillsamma ballad. Låten i sig är kanske den mest typiska Maggio-låten av dessa fem. Gamla uppbrott, stökiga utekvällar, hopp och förtvivlan ryms inom de tre och en halv minuterna.

Den första helt nysläppta låten En Timme Till har i sin tur tydliga Kent-vibes över sig. Mer dystopisk och mörkare än de andra låtarna. Det är förmodligen inte helt fel att tro att Jocke Berg haft ett finger med i spelet i skapandet av den här låten också.

Den andra nyheten Jag Kastar Bort Mitt Liv är inte lika klassisk i sin uppbyggnad. Här har Maggio tagit ut svängarna något mer än vi är vana vid. Efter en lugn inledning överraskas vi av slingor med elektroniska beats som piggar upp en hel del. Det är ett nytt grepp som vi inte hört från henne tidigare. Förmodligen är det en influens från det nya samarbetet med Simon Hassle som vi får se prov på.

Allt som allt är Fiender är tråkigt en spännande kombination av stilar och uttryckssätt. Vi känner igen Maggios klassiska sound men det finns inslag som indikerar på att hon inte står och stampar på samma ställe. Hennes egen utsago om att hon suttit inlåst i ett rum senaste året för att färdigställa plattan märks inte. Tvärtom så känns det inspirerat och nytänkande samtidigt som det inte drar iväg för mycket. De gamla fansen känner igen henne, men jag tror att hon genom den här samlingen låtar även kommer locka till sig en ny publik.

Maximilian Haglund Holst, Skribent