RECENSION: Tove Lo – Sunshine Kitty

av | sep 24, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Tove Lo har gjort ett lite för enhetligt album med lite för lite svärta.

Figuren Sunshine Kitty, ett tecknat alter ego till Tove och en referens till Lokatts-delen av hennes artistnamn, är den nya skivans maskot. Karaktären är också menad att symbolisera Pussy Power som en passande uppföljare till de tidigare skivorna med de egenmyntade begreppen Lady Wood och Blue Lips. “She’s super cute, but she does stupid shit like getting in fights and getting fucked up”, säger Tove till Billboard.

Men namnet, trots de sarkastiska undertonerna, har fått en lite för bokstavlig mening. Det här är det soligaste vi hört hittills från Tove Lo, och utan svärtan blir det lite, ja, tråkigt. Den struliga festtjejen med plågsamt öppenhjärtiga texter verkar vara i full gång med att ömsa skinn. “Samma emotionella ärlighet – fast lyckligt”, enligt henne själv.

Men det är inte bara attityden som har ändrats på Tove Los fjärde album. Soundet vill också någon annanstans. Ännu mer än innan badar det i elektroinfluenser som sträcker sig mot böljande deep house. Albumet har också tunga spanska influenser vilket känns lite malplacerat. Det är lika trippy och psykedeliskt som innan, med drogreferenser som duggar tätt, men det är inte lika röjigt. Och om än fortfarande ängsligt så är det på väg mot något mer harmoniskt.

Majoriteten av låtarna är tillägnade förälskelsestadiet och en tveksamhet inför att gå in i en relation, följt av några inslängda låtar om kärleksstrul och avundsjuka för gamla tiders skull. Kvar är ingen avslappnad cool girl (“You can run free, I won’t hold it against ya/You do your thing, never wanted a future/Fuck if I knew how to put it romantic” och så vidare). Nu sjunger hon i stället på låten Matteo “I act so cool but that’s not me/Still not the one you choose to see”.

Som innan är det pop som inte kunde vara mer nutida. Träffsäkra texter där det karga innehållet ofta kontrasterar med den melodiska, kvittrande och bekymmersfria popen. På låten I Really Just Don’t Like You hör vi ett oväntat men lyckat samarbete med popikonen Kylie Minogue och det är här Tove Lo är som bäst. Som ofta i Toves texter är det en djupdykning i sådana där känslor som är lite fult att säga högt eller ens erkänna att en har. Ett annat lyckat samarbete är låten Equally Lost där rapparen Doja Cat gästar.

Sunshine Kitty är ett klart uppsving från senaste trögsmetiga albumet Blue Lips, men jag föredrar nog ändå den struliga Tove framför den lyckliga.

Emma Thimgen, Skribent