RECENSION: The Strokes – The New Abnormal

av | apr 10, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

The Strokes har hittat tillbaka till sitt tidiga sound och sluter cirkeln efter sju års tystnad.

Mycket har hänt sen The Strokes släppte sin senaste fullängdare Comedown Machine under 2013. Julian Casablancas startade The Voidz, och släppte två mer konceptuella album, och gitarristen Albert Hammond Jr. har släppt två soloalbum. Nu har de äntligen synkat sina kalendrar och frammanat bandets sjätte album The New Abnormal.

Vissa saker har lämnats mer eller mindre orörda sedan vi hörde dem sist. Gitarrerna är fortfarande lika frenetiskt pluckiga och hjärtskärande, men får även agera som syntmatta i ett par av spåren. Det är väldigt enkelt och avskalat på det sätt Strokes alltid varit fantastiska på. Bad Decisions och Brooklyn Bridge To Chorus känns som de mest stiltypiska spåren för bandet på albumet. Bad Decisions skriker indiegolv och allsång, om vi nu får ses och dansa tillsammans snart igen.

Albumet knyter an mer till bandets första två album än de senaste. På många sätt känns det som att de har hittat hem till det som gjorde bandet originellt från början. De som inte har fastnat för det som hänt sedan Room On Fire kan med andra ord eventuellt hitta ett par spår att fylla på spellistan med.

Dock är inte The New Abnormal en karbonkopia på bandets tidiga album. Istället känns det som att bandet nu kommit hela vägen runt och sluter cirkeln efter ett par album med andra influenser och teman. På spår som balladen Not The Same Anymore och den syntdrivande och avskalade At The Door känns det som bandet har hittat nya ingångar och influenser att sammanväva med deras. At The Door är för övrigt också kanske skivans bäst skrivna låt och när det kommer till kritan kommer nog de flesta fans till bandet nog uppskatta att de gått mer mot sina rötter, och äntligen släppt ett album igen.

Författare:
Erik Magnusson, Skribent

Pin It on Pinterest

Share This