RECENSION: The Streets – None Of Us Are Getting Out Of This Alive

av | jul 10, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

The Streets nya album None Of Us Are Getting Out Of This Life Alive är en efterlängtad men annorlunda uppföljare efter nio års tid av tystnad.

Det var svårt att hoppas på ännu ett album från The Streets när Mike Skinner stängde dörren till en fortsättning efter det förra albumet Computers and Blues. I en intervju med brittiska The Guardian i samband händelsen berättade Skinner att projektets väg hade nått sin ände och det naturliga var att det skulle dö. Efter nästan ett decennium har mycket vatten hunnit rinna och efter ett par singlar med B-sidor och remixer får vi äntligen ta del av None Of Us Are Getting Out Of This Alive. Namnet känns nästan som en blinkning till ögonblicket där The Streets dog.

Det är mycket som är annorlunda sen sist vi hörde The Streets. Det är en uppsjö av olika genres som möts på spår efter spår och på varje låt hittar vi minst ett samarbete eller en featuring artist. Visst kan det låta spretigt, men Skinner får faktiskt det mesta att hänga ihop.

Albumet sträcker sig från den välpolerade rappopdängan Call My Phone Thinking I’m Doing Nothing Better tillsammans med Tame Impala till rullande drum and bass i typisk brittisk stil på Take Me As I Am med Chris Lorenzo. Det är svårt att bedöma skivan som helhet eftersom den känns mer som en konstutställning än ett enskilt konstverk. Och det är bara någonting positivt i detta sammanhang.

None Of Us Are Getting Out Of This Alive är en ren hyllning till all brittisk musik oavsett genre. Det bärande temat är Mike Skinner och hans unika rap- och sångstil. Men lika bärande är alla artister som bidrar med sin personlighet och ger varje spår en egen identitet och stil. Ett samarbete på ett album kan ibland sticka ut och kännas som skivans udda fågel. Men ett helt album byggt på samarbeten där varje spår är en egen varelse är ovanligt men väldigt intressant. Jag rekommenderar att du själv lyssnar på albumet och ger alla spår en ärlig chans för att hitta det som du skulle kunna gilla. För jag tror verkligen att det här albumet har något för alla.

Erik Magnusson, Skribent