RECENSION: The Beths – Jump Rope Gazers

av | jul 12, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

The Beths lyfter upp värdet i att uppmärksamma sina närmaste bekanta på avstånd på sitt andra album Jump Rope Gazers.

The Beths framtid förändrades snabbt när bandet släppte sitt debuterande pop-rock album Future Me Hates Me år 2018. Dessförinnan var de placerade på musikscenen i hemstaden Auckland, Nya Zeeland, där bandmedlemmarna jobbade heltid på dagarna och spelade musik under de sista timmarna.

Albumet fick stor framgång och uppmärksamhet vilket resulterade i en turné i Nordamerika och Europa, där de spelade som förband åt många legender inom genren, såsom Weezer, Pixies och Death Cab for Cutie. Efter det påbörjade bandet skapandet av sitt andra album Jump Rope Gazers, vars texter skrevs redan under turnén. Handlingen återspeglar sig på teman om ångest och självtvivel, men också oroligheten att lämna alla bekanta bakom sig medan du kämpar dig uppåt med dina drömmar och din karriär och samtidigt försöker hålla dem nära.

Bandets andra album Jump Rope Gazers bjuder på en stämning i sann indie punk/pop-rock med dream-pop inslag och inspiration från 90-talets alternativa rockscen. Musiken i sig påminner om en kombination av Sonic Youth och artisten Snail Mail, där kombinationen av hårdare instrumentella inslag och Stokes pop/rockiga sång ger albumet ett kraftfullt intro med låten I’m not Getting Excited med hårda gitarr riff och trumslag. Den går sedan över till låtar såsom Dying to Believe med renare gitarrackord och inspiration från sena 90-talets rockscen.

Albumet blir därefter alltmer mjukare i sin genre där låtar som Out of Sight ger inslag av shoegazing och dream-pop. Låten behandlar löftet om hängivenhet till de missade nära och kära, vilket framförs i textraderna; “If your world collapses/I’ll be down in the rubble/I’d build you another”. Albumet avslutas allt lugnare med låten You are a Beam of Light med akustiska och lugnare folk-rock inslag och låten Just Shy of Sure med lugnare indie-rock klang.

Den bakomliggande handlingen om omhändertagande och uppmärksamhet till ens nära och kära lyser starkt igenom bandets nya album. Budskapet att leva i gemenskap med sina närmaste på avstånd och värdet att uppmuntra sig själv i de svåraste situationerna genom att visa sin kärlek till sina bekanta är en känsla som vi alla behöver just nu i rådande situation mer än någonsin.

Whillian Lindroth, Skribent