RECENSION: The Antlers – Green To Gold

av | mar 31, 2021 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

The Antlers återvänder med sitt första album på sju år och det är – möjligtvis aningen oväntat – harmoniskt och finstämt rätt igenom.

När The Antlers på allvar introducerade sig själva under 2009 med sitt tredje album Hospice visade de upp en osedvanligt känslosam och emotionellt tung sida av sig själva. Framför allt produktionen var så medveten och sättet som sångrösten och instrumenten skavde och glitchade var som att säga att när livet faller samman så gör även konsten det. Det är fortfarande en av de starkaste skivorna under 2000-talets första decennium.

The Antlers följde upp två år senare med den kritikerhyllade skivan Burst Apart som visserligen var ett stycke ganska oklanderlig standardindie men som kanske inte har åldrats lika väl som sin föregångare. 2014 släppte de sitt sjätte album Familiars. Också det en kompetent skiva, utan att direkt revolutionera.

Sedan blev det tyst i sju år. Jag trodde väl inte att det skulle komma något mer material från dem. Men med tanke på hur otroligt många artister och band som de senaste åren har återuppstått från absolut ingenstans så var det egentligen ingen superchock när The Antlers så meddelade att de skulle släppa sitt sjunde studioalbum Green To Gold under våren 2021.

Det första man slås av är hur rent och elegant allting låter. Albumet inleds med ett Yo La Tengo-doftande instrumentellt stycke och det tuffar sedan på i ett lugnt tempo med en rad finstämda och ganska traditionella låtar. Framför allt gitarrerna låter skivan igenom väldigt likt Real Estate. Det är som att all tidigare misär och elände är utbytt mot vaggande feelgood-indie.

Intressant nog är de två mest gripande låtarna insmugna som nummer sex och sju på albumet: Volunteer respektive titelspåret Green To Gold. Det är imponerande hur The Antlers här lyckas fånga essensen av en idé och bygga vackra och fungerande låtar av relativt basic strukturer. I händerna på mindre skickliga låtskrivare skulle man kanske klaga på en brist av musikalisk utveckling men med dessa låtar blir känslan snarare: wow det här var vackert har det redan gått fem minuter och låten är slut?!

Jag blir glad av detta album. Det är ungefär samma känsla som att slumpmässigt stöta på en gammal bekant som tidigare har varit rätt djupt nere i träsket och nu helt plötsligt har blivit fräsch, väldoftande och fylld av harmoni.

Alexander Andrén, Skribent