RECENSION: Taylor Swift – Lover

av | aug 27, 2019 | Ny musik, Recensioner

Taylor går tillbaka till sina gamla rötter och raserar med ett album alla framsteg hon hittills gjort i sin karriär.

Swift har efter månader av obskyra ledtrådar släppt sitt sjunde och hittills längsta album. Men trots en armé av låtskrivargenier som Jack Antonoff är skivan en grov besvikelse. Jag vet faktiskt inte vad hon håller på med.

Lover är ett arton spår långt album av verklighetsfrånvänd pop som ligger väldigt dåligt i tiden. Det är bekymmerslöst utan något som helst djup med taffligt skrivna texter. Den ena refrängen mer enerverande än den andra med intryckt text och krystat rimmande.

Taylors countryrötter är tillbaka med besked och produktionen är återigen gitarrtung. Skivan befinner sig i gränslandet mellan country och pop vilket tyvärr resulterar i dåliga versioner av båda. Musiken och estetiken är gulligare och mer sockersöt än någonsin innan, som att den rullat sig i Katy Perry från 2008.

Swift som kanske är den mest straighta artisten någonsin har tagit på sig rollen som hbtq-ally och dränkt hela albumet i regnbågstema. Som innan är även detta ett tydligt konceptalbum, vad konceptet exakt är, är dock lite oklart. Förra gången var temat återuppståndelse, den här gången metamorfos med fjärilar och regnbågar, efter mörker kommer solsken och så vidare. Men det blir inte drömskt utan mest påtvingande optimistiskt.

Lover är så kysk och sötsliskig att man får tandvärk redan i första låtens refräng. Fullt av sensmoral och floskler om att vara snäll mot andra. Nu är det återigen dags att se allt från den positiva sidan, en “kill them with kindness”-attityd till tramsigt tralliga melodier, så till den grad att det blir maniskt, men inte tillräckligt för att vara popkitschigt. Självklart är det meningen att inspirera, men Taylors peppighet lämnar bara en bitter eftersmak och ringer falskt.

Jag trodde Swift städat ut sin präktighet och att vi var överens om att den inte är klädsam. Det var så uppfriskande när hon kunde driva med sig själv. Det var något igenkännande med henne då. Plötsligt hade det hänt något med Americas sweetheart.

Nu går hon tillbaka till gamla Taylor (som ju var död, eller hur var det nu?). Popstjärnors förkärlek för pånyttfödelse sitter i deras självaste DNA, men här är det inte bara tvära ombyten, det är också självbilder som inte går ihop. Eftersom det senaste albumet Reputation blev så framgångsrikt som det blev är det märkligt att hon inte fortsatt förvalta det.

Hon är heller inte längre tonåring i Nashville utan en av världens rikaste artister, men hennes textinnehåll har inte följt med och hon har slutit fred med för många ovänner. Taylor har slutat dejta Hollywood-fuckboys och texterna kanske inte längre är så intressanta när det inte finns någon narcissistisk A-listare att hänga ut. Det blir tydligt att snart 30-åriga Taylor inte vet vem hon skriver för längre.