RECENSION: Tame Impala – The Slow Rush

av | feb 14, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Kevin Parker är tillbaka med ett nytt album som djupdyker i tiden som passerar. En logisk fortsättning på det sound som kommit att bli Tame Impalas signum.

Det omisskännliga soundet som Kevin Parker succesivt har byggt fram sedan debuten 2010 är tillbaka. The Slow Rush är inspelad i hans egen studio i Fremantle (Australien) och i Los Angeles. Som alltid har Parker själv skrivit, spelat in, producerat och mixat hela kalaset själv. Han är verkligen en av få artister som fortfarande gör alla bitar i albumpusslet själv, och det får han bra betalt för i konsekvent bra album med en tydlig röd tråd.

Albumet känns som det tar vid precis där vi sist lämnades av. Samma drömmiga välproducerade syntar och sång, samma trummor som svävar fram och samma svängiga basgångar. Det är tydligt att Tame Impala har ett recept som lyssnaren antingen kan gilla eller ogilla. Lost In Yesterday är ett exempel på låt som lika gärna skulle kunna vara en låt till Currents som inte kom med på den skivan. Det är också tydligt att Kevin Parker vet vilka spår som är hits. Singlarna till The Slow Rush är skivans mest trallvänliga bitar, och det känns verkligen som att han är projektet ut i fingerspetsarna.

Alla har sin egen åsikt om hur en artist eller ett band ska utvecklas från skiva till skiva. Personligen tillhör jag den skaran som tycker att den ska ske i snigelfart, så pass långsamt att vi som lyssnar ska hinna höra den. Mitt favoritexempel i närtid är när Kent gled över från skräniga gitarrer och in i kalla syntlandskap. Ingen kan ha missat vart de var på väg från Tillbaka Till Samtiden och framåt. Med samma princip känner jag att Tame Impala sakta växer framåt. Lyssnar jag igenom de fyra studioalbum som släppts i kronologisk ordning så blir det uppenbart att Kevin Parker har förädlat och utvecklat samma koncept med små medel. Det är en del av artistskapet som jag tycker att många artister saknar.

För att avslutningsvis ge några rekommendationer angående The Slow Rush. Gör precis som titeln antyder, stressa inte. Den här skivan behöver några lyssningar för att sätta sig ordentligt. Tematiken är luddig till en början men det ger sig när helhetsbilden börjar klarna. Avslutningssspåret One More Hour växte absolut mest för mig och för tankarna till något slags modernt Queen-epos. Kanske är det en försmak på vart Kevin Parker ska ta oss härnäst?

Erik Magnusson, Skribent