RECENSION: Stormzy – Annexet

av | feb 27, 2020 | Framsida Startslider, Recensioner

Ödmjukt proffsiga Stormzy kärleksförklarar den svenska publiken som ger tillbaka varenda droppe svett.

“I’ve performed in Stockholm so many times. Every time I come here I always have the craziest time. Are we gonna have a legendary night?” inleder hans höghet Stormzy sin spelning och det han lovar håller han också.

H.i.t.h-turnén som har samma namn som förra årets album är Stormzys största hittills med 55 stopp. Trots det är han fortfarande lika påtagligt ödmjuk och som vanligt är det ingen avancerad scenshow, men det behövs inte heller. Han tackar alla för att de betalat för att komma och se honom, något som fortfarande inte verkar vara i närheten av en självklarhet för honom. Han är lika genuint exalterad som alltid inför varje konsert.

Stormzy hinner med över 20 låtar under kvällen och levererar låt på låt utan paus med sitt karaktäristiskt höga energi. Lamporna släcks ungefär 20 sekunder mellan varje låt och sen är han på det igen i ett imponerande högt tempo. “You didn’t pay to hear me talk shit” avbryter han sig själv varje gång han känner att han blir för långrandig.

Han öser lovord över publiken och Stockholm och som vanligt inkluderas också svenska artister i konserten. Denna gång dyker Cherrie upp, som samarbetade med Stormzy på sin låt Aldrig igen från 2016.

Stormzy hinner under kvällen göra flera referenser till den pågående beefen med fellow grime-artisten Wiley. Stormzy som under förra veckan försvann från sociala medier har under flera vändor gjort klart vad han tycker om rapparen. Han gör också en cover av Ed Sheeran låten Take Me Back to London, kanske som ett svar på Wileys insinuationer att han och Eds vänskapsrelation och samarbeten skulle betyda att han sålt ut.

Men trots att Stormzy ger allt och är så proffsigt rutinerad skulle han kunna kosta på sig att förnya sig lite. Går man regelbundet på hans spelningar vet man verkligen vad man har att vänta sig. Vid det här laget vet jag lika väl som honom vad han kommer säga till publiken, som punkter som bara checkas av. Det är också synd att han inte vågar landa i det lite mer lugna ordentligt, men det är märkbart att han varje gång han går ner i bpm tappar publiken, som är mer intresserad av den högintensiva delen av Stormzy.

“I’ve been waiting for this show for so long. And it has not disappointed. I hope everybody leaves here with their hearts filled with joy”, och det finns det inte någon tvekan om att samtliga gör, efter att golvet på Annexet fullkomligt vibrerat under exalterade fötter.

Emma Thimgren, Redaktör

Alma Bengtsson