RECENSION: Skott – Popaganda

av | Sep 3, 2017 | Artiklar, Läsvärt

Svenska Skott spelar sin mystikhöljda dröm-pop under lördagseftermiddagen.

Hyllad av artister som Katy Perry och Lorde på Twitter, har Skott omgivits av de finaste av lovord. Skott, eller Pauline Skött, som hon heter, debuterade bara ett år sedan men har nu tagit sig upp på Popagandas lilla scen. Hon gör entré klädd bohemiskt och med sin svartklädda trio av musiker bakom sig som support.

Skott har studerat till att bli låtskrivare i Örnsköldsvik och det märks att hon är en tränad låtskrivare – låtarna är välgjorda och har en tydlig “Skott-känsla” i sina ackordbyten och melodi som påminner om artisten Bat For Lashes. Att själv stå på scen och framträda är däremot mer främmande för Skott. Jag såg henne i höstas när hon spelade på Sveriges Radio tillsammans med Frida Hyvönen, och kan konstatera att hon sedan dess har utvecklats i scennärvaro och ger nu ett mer självsäkert intryck. Skott låter sin vänstra hand sköta kroppspråket under spelningen, men det gör inte så mycket när låtarna ändå är så pass starka. Hon spelar det mesta från sina utgivna singlar, starkast är nog Wolf och vackra Porcelain – den alldeles nysläppta låten Remain går inte heller av för hackor.

Spelningen håller en jämn nivå men överlag händer det inte jättemycket på scen. Mest spännande är kanske då Skott berättar att trummisen ska bli pappa när som helst, hans partner ligger på Södersjukhuset och att de har en vikarie som är redo att rycka in. Detaljen sätter spelningen i ett vackrare ljus och samtliga musiker verkar faktiskt spela som om det hängde på deras liv. Förutom Skott som är kontrasterande sval men bjuder på en stämningsfull show.

Saskia Rubensson

Kitty Lingmerth