RECENSION: Skott – Always Live For Always

av | jun 27, 2020 | Artiklar, Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Skotts debutalbum ger en efterlängtad helhetsbild av Skotts unika artisteri, och bekräftar att hon är bland Sveriges bästa musiker.

Skott är inte precis någon nykomling. Men resan mot Always Live For Always har varit lång. Ett bolag som inte ville satsa på album, utan uppmanade Skott att fortsätta pumpa ut singlar, har gjort att Skott under sin fyra år långa karriär hittills bara släppt korta format. Vilken total blunder av dem. Det visar sig nämligen att det är i formatet av konceptalbum som Skott kommer till sin fulla rätt.

Nu är Skott under eget bolag och bestämmer själv. Det innebär att albumet består av låtar släppta under en period på fyra år. Är det lite tråkigt som lyssnare att flertalet låtar är rätt gamla? Ja. Särskilt när man som jag redan hunnit lyssna dem sönder och samman, särskilt Porcelain. Men Skott har gjort det bästa av situationen. Jag uppskattar att hon kör på med sin vision.

För det är föga förvånande en välskapt värld hon byggt upp på Always Live For Always. Omslaget pryds av tolv karaktärer, en för varje låt. Tematiken känns både hämtad ur hennes uppväxt i den mytologiska folkmusiken och hennes fascination för TV-spel. Medan musiken har det där magiska och drömska utpräglade Skott-soundet. Det känns verkligen som att kliva in i en annan värld av melodiös troll-pop.

Inte en enda låt känns överflödig och tematiken är sammanhållen och varierad utan att bli för spretig. Dock är de äldre låtarna betydligt mörkare i ton och de nya mer lekfulla, med en ny lätthet i sig. Som vanligt är produktionen så utsökt nyanserad och nytänkande att man blir svag i knäna.

Det avslutande romantiska spåret Darling är det enda som ordentligt bryter av från resten, men är en välkommen ny sida av Skott. Ett sound som också tydligare speglar folkmusiken. Darling känns som en framtida klassiker på bröllop.

När första albumet är såhär starkt, har jag inga tvivel om att det Skott kommer släppa framöver kommer hålla minst samma nivå. Förhoppningsvis dröjer det inte fyra år till nästa album.

Emma Thimgren, Redaktör