RECENSION: Skepta – Berns

av | Dec 17, 2018 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Den övertända publiken hjälper till att lyfta Skepta som är i toppform.

Att det är en kall söndagkväll i december märks inte av på stämningen i salongen, utan det är den röjigaste spelningen jag någonsin sett på Berns. Trots den något sura publiken som får vänta en halvtimme extra blir det snabbt en oerhört lyckad konsert.

Skepta öser på utan att stanna upp. Han är lekfull och full av energi på scenen, vilket smittar av sig på publiken som dansar hela spelningen rakt igenom. Scenen glittrar av laser, basen vibrerar genom luften och hela golvet bokstavligen gungar. Flaskor slängs upp i luften och upp på scenen. Den testosteronfyllda publiken är heller inte sena med att rusa in i moshpits när de blir ombedda av Skepta själv. Till och med barpersonalen tar del i dansandet och kliver upp på bardisken. “You are fucking lovely” utbrister Skepta.

Det är kul med en publik som kan alla texter och sjunger med för allt de har. Men det märks att det är främst låtarna från den senaste skivan Konnichiwa som folk kan, skivan som också blev Skeptas ordentliga genombrott. Mest respons får föga förvånande Shutdown, som han också körde två gånger och det är ju onödigt att låtsas som att det inte är hans största och bästa låt. Kanske lite oorginellt, men så är det ju. It ain’t safe, Lyrics, Man och Security genererar också rejäl allsång.

Trots öset är det en förvånansvärt ödmjuk Skepta, eller ja ödmjuk för att va en rap star. Han tackar publiken flertalet gånger för att de kommit och när jublet inte vill tystna när han försöker prata säger han tillslut lite skämtsamt “don’t gas me up I’m tryna stay humble”.

Mumlet efter spelningen är exalterat. “Jag har sett tre av hans spelningar och det här va lätt hans bästa”, säger en tonårskille på väg ut. Och det håller jag med om. Sist jag såg Skepta, även senaste gången han spelade i Sverige, var på Bråvalla 2017. Då åkte han och hans crew fel på väg till festivalområdet och sprang ursäktande på scen efter att ha missat majoriteten av sin egna spelning, så det var kul att få se honom i sin fulla potential.

“I had a good time tonight”, avslutar Skepta spelningen. Och jag tvivlar starkt på att han gjorde en enda människa därinne besviken.

Författare och fotograf: