RECENSION: Sjukstugan & OP – Nalen

av | feb 9, 2019 | Ny musik, Recensioner

Kvällen slutade i extas när Sjukstugan och OP intog Nalen då Kulturhuset Stadsteatern renoveras under 2019.

Innan första akten stiger upp på scen är det DJ Bjarne B och Buju Anton som står i DJ-båset och värmer upp publiken. Det har sin effekt; sakta men säkert börjar publiken nicka med huvudet till beatsen. När klockan slår nio är lokalen full av folk, luften är kvav och stämningen förväntansfull.

Stockholmsbaserade rapparen OP kliver in på scen till publikens jubel, klädd i blå overall och pälsmössa inleder han med låten Hellre än i mängden, från senaste albumsläppet Hip Hop vol.1. OP berättar att han är nervös, vilket märks. Efter en något knackig start växer OP under spelningen, självförtroendet ökar och publiken gungar med i OP:s visionära texter och hypnotiska beat, där DJ Bjarne B håller ställningarna.

OP är en frisk fläkt med sina vardagsfilosofiska texter, där drömmen att våga göra det man älskar är ett grundläggande budskap. På Hopplöshet sjunger OP och sången är kanske inte hans starkaste kort. Trots tveksam sång finns känslan där, OP växlar upp under spelningen och när han kör sin sista låt Äkta shit som Koran är det ingen som står still; publiken är salig.

Efter OP är det Sjukstugan som intar scenen med rapparna Dirty Jens, Buju Anton och DJ Bjarne B. Det var sju år sedan de släppte sin hyllade debutskiva Rap på Svenska (2012) som innehåller bland annat den uppmärksammade singeln Zig Zag. Därefter släppte de 2014 de sitt andra album PsykoAkustik.

Det är ingen trött återförening. Sjukstugan inleder med att DJ Bjarne B langar beats och ackompanjeras av elgitarristen “Tobbe” som sätter stämningen. Sjukstugan visar en genuin glädje till musiken som förs över till publiken. Att posera eller göra till sig finns inte för Sjukstugan, och inte heller för OP  Sjukstugan river av Storhetsvansinne, Kärleksbarn, Undervattansterapi i ett rus. Texterna är uppfriskande i hiphop-Sverige, med sina lekfulla ordlekar och breda referenser till svenska kultklassiker såväl som Kraftwerk, allt i fin symbios till DJ Bjarnes tveklösa beat.

Sjukstugan tar upp OP på scen, och kvällen abslutar som en exploderande vulkan i allsång till såväl Zig Zag som Frånvarande/Närvarande. Kontrasten mellan ett februarikallt Stockholm och värmen mellan publik och artist på Nalen har kanske aldrig varit större.

Saskia Rubensson, Redaktör