RECENSION: Silverkulten – Silverkulten

av | mar 24, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

En känslomässig balansgång mellan hoppfullhet och livets mörker!

Silverkulten från Malmö och Göteborg gör skramlig indiepop med influenser av postpunk. Förra veckan släppte de sitt andra, självbetitlade album Silverkulten.

Popmani har tidigare skrivit om singeln Vit flagg som gav mig vibbar av både Broder Daniel och The Cure. Efter att ha lyssnat på resten av albumet kan jag konstatera att associationerna fortsätter flöda fritt i hjärnkontoret. Fragment av musikaliskt ganska skilda alternativa band från tidigare decennier som The Wombats, Pixies och Hästpojken sjunger i huvudet när jag lyssnar. Det är de medryckande melodierna som är den gemensamma nämnaren och Silverkultens esse i rockärmen.

Albumet rivstartar med singlarna Vit flagg och Svalorna som tillsammans med När jag borde är de starkaste låtarna. Många av texterna har något pubertalt över sig precis som på debutalbumet Uppbrott och förälskelse, vilket jag gillar. Känslor dras till sin yttersta spets och det är tillåtet, kanske till och med uppmuntrat, att tycka synd om sig själv. Det är en skön motpol till en annan tydlig trend i vår samtid och populärkultur; att inte bry sig.

Det finns några mer hoppfulla och känslomässigt bakåtlutade spår som ger denna skivan ett mognare helhetsintryck än förra, till exempel Månen och Lova mig detsamma. Det hindrar den där känslan av självömkan från att ta över och bli klichéartad. Däremot hade det varit intressant att höra vad mer variation i tempo och stämning skulle kunna tillföra albumet. Vissa låtars arrangemang tenderar att smälta ihop med varandra i mina öron.

Detta är uppåt musik att vara nere till. Drivande trummor och glättiga melodier balanserar upp texter som egentligen handlar om livets mörker: missbruk, årstidsbunden depression, död och otur i kärlek. Bandet kapitulerar inför livet och säger att allt är skit men att Inget spelar roll som en trotsig tonåring. Samtidigt finns det ändå något slags hopp i texterna om att det kanske längre fram ska bli lite lättare. Silverkulten berättar nämligen också historier om solidaritet och om att hjälpa varandra igenom sådant som är svårt på ett fint sätt.

Josefin Östby, Skribent