RECENSION: Sigrid – Way Out West 2018

av | Aug 12, 2018 | Ny musik, Recensioner

När västnorsk pop möter västsvensk festival är det fullständig glädje och extas som uppnås. Sigrids imponerande energi och fantastiska sångförmåga underhåller och visar att musikvärlden är hennes att erövra.

Efter att ha utmanat öronen i en virtuos uppvisning på Kamasi Washington är det uppfriskande att kastas in i Linnétältets välljudande och lättillgängliga popfest. Från början till slut rör sig Sigrid Raabe som en färgstark studsboll fram och tillbaka på scenen, ständigt dansande och hoppande. Med en glädje som snabbt smittar av sig har hon alltid publiken i fokus.

Den taggade men förvånansvärt något glesa publiken är uppenbart lika kär i Sigrid som hon är i att uppträde för oss. Under de största och mest festliga hitsen Schedules, High Five och Plot Twist hörs imponerande samstämmig allsång där det är tydligt att alla verkligen tar i från tårna.

Ljudet är på topp och det känns som att varenda frekvens omsluter en med sin fylliga produktion. Såväl hennes band, upphöjda på olika nivåer av podium, som Sigrid själv är uppenbart fantastiska musiker. Melodierna kvicka intervallhopp och höga register är inga problem för Sigrid och den kompetens hon besitter som livesångare är bevisligen svårmatchad.

Efter allt internationellt turnerande är hon troligtvis väldigt van vid att ta sitt scensnack på engelska, för efter att inledningsvis prata med oss på norska, går hon snart över till att bara använda engelska. Det är lite förvirrande, och synd då jag tror vi är fler som gärna lyssnar till hennes härliga Ålesundsnorska.

Konserten avslutas med den mäktiga och pulserande elektropopbangern Strangers där hon visar upp allt som gör henne till den exceptionellt underhållande och upplyftande popartist hon är. Allt från melodierna och synthmattorna till hennes danssteg och karakteristiska kombination blå jeans och färgglad tröja känns så självklart sammansatt att vi otvivelaktigt har att göra med en i princip perfekt popartist som det bara kan gå bättre för.

Jonas Hallén, Skribent