RECENSION: ShitKid – This Is It

av | Feb 3, 2018 | Ny musik, Recensioner

Med den tredje EP:n från ShitKid på lika många år lyckas hon behålla den höga standarden vi har kommit att förvänta oss från henne, och får oss som vanligt att längta efter mer.

Med titeln i åtanke kanske en tänker att detta skall vara ett svar på The Strokes album från 2001, det som heter Is this it?. Det är det dock inte. Och trots att första spårets titel för tankarna till The Cardigans och första strofen till The Rolling Stones så är This Is It något helt annorlunda.

Ibland går musiken så långsamt och segt, som i första spåret Favorite thing, att det känns som att en befinner sig i en David Lynch-dröm och att allting ska börja snurra baklänges. EP:n känns större än debutskivan som kom förra året, med en bredare ljudbild och den låter mer teknisk. Dock kan en som alltid av ShitKid förvänta sig, och få, distade gitarrer och fulländade melodier. Det är baktakt, sång av skränigt slag och riot grrrl-känsla.

EP:n består av sex låtar fördelat på 16 minuter och är ShitKids tredje EP på lika många år. Under samma period har hon också hunnit släppa fullängdaren Fish, en handfull singlar och ett stort antal bejublade spelningar. Produktiviteten gör dock inte avkall på kvaliteten. This Is It håller lika hög standard som de tidigare släppen.

Bäst tycker jag om tredje spåret All my fears vilket, utöver att innehålla en taktfast trummaskin och tidigare nämnda distade elgitarr, också bjuder på EP:ns bästa refrängtext, och den klaraste sången av Åsa Söderqvist, som ShitKid egentligen heter. Här sjunger hon “Now all my fears have all been there done that/I don’t think I’ve been rude, just a little tempered./…/I’m not as tough as I thought/I’m not as though as I seem” vilket mångfatticerar ShitKid ytterligare. Kort sagt, ett välkommet släpp som får mig att längta efter fler livespelningar, och att se hur ShitKid kommer utvecklas ytterligare under kommande år.

Titel: This Is It
Artist: ShitKid
Skivbolag: PNK SLM