RECENSION: Selena Gomez – Rare

av | jan 11, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Den återuppståndna Selena Gomez tredje album är mer självmedvetet och personligt än någonsin innan. Och det klär henne.

I en intervju med tidningen WSJ berättar Selena Gomez att hennes tidigare musik föga förvånande varit paketerat åt henne och att hon inte haft mycket att säga till om vad det gäller innehållet i texterna. Och visst är den en mer mogen och framförallt tunnhudad Selena vi får möta på albumet Rare.

Det här albumet har kallats en ny era av Selena. Efter år av sjukdom och ett väldigt offentligt uppbrott känns texterna mer äkta. Den kaxigt utmanande och obrydda tonen är borta och har ersatts av självrannsakan och öppenhet. Det emanerar lättnaden av att vara ute på andra sidan av något oskadd. Istället för att romantisera ohälsosam kärlek ser hon hjärtesorgen med nyktra ögon.

Men de första singlarna lovade för mycket och hon brände av det bästa först. Selena har sagt att Look At Her Now och Loose You To Love Me skulle få representera och avsluta sin egen era, men även resten av albumet kretsar väldigt tydligt kring samma brustna relation. När singlarna släpptes drog jag direkt öronen åt mig. Det var som att ett plastigt hölje dragits av, en sårskorpa som trillat bort och en sårbarhet som krävde talrum. De var utpräglat unika inte bara för Gomez själv, utan också för poppen. Inte konstigt att det ledde till hennes första listetta.

Resten av låtarna når inte alls upp till samma nivå, varken i innehåll eller produktion. Dance Again och Ring bryter förtrollningen helt. I helhet är Rare det starkaste albumet hittills från Gomez, men utan fler låtar som kan stå på egna stadiga ben blir ändå resultatet lite av en besvikelse.

Det är få skarvar och inget som direkt skaver, rent av för lite, så att det är på gränsen till blasé. Det är puttrande poplåtar som blöder in i varandra med tillrättalagda klichéer och framstår som väldigt bleka bredvid singlarna. Musiken är mer nära och lågmäld, det är inte lika mycket upptempo, men det är fortfarande ihopparat med det svulstigt sockersöta som ändå skapar distans (Vulnerable, Let Me Get Me och Kinda Crazy). Det går aldrig riktigt hela vägen.

Titelspåret Rare och People You Know ser dock till att kompensera bort besvikelsen från de andra låtarna. Crowded Room innehåller intressanta vokalmässiga utmaningar som jag gärna hade sett mer av, annars håller hon det väldigt safe. Det är definitivt en bra väg Selena är inne på med Rare, men jag hoppas att nästa gång vi hör henne har hon släppt på det där sista som fortfarande verkar stå i vägen.