RECENSION: Say Lou Lou – Immortelle

av | Okt 26, 2018 | Ny musik, Recensioner

Say Lou Lou utmanar patriarkatet med filmiska och sensuella Immortelle.

Say Lou Lou är tvillingparet Miranda och Elektra Kilbey som snabbt gjorde stor succé, och med succén kom även kritiken. Say Lou Lou har själva berättat att dåtidens reaktioner ledde till en besvikelse. De möttes av en genomgående kritik av dem som kvinnor: de var modeller, och blev därför ogiltigförklarade som kvinnor. Därefter sökte de en tillflykt i fristaden Los Angeles, där kreativiteten kunde flöda fritt.

Say Lou Lou återvänder förändrade, och det nya albumet Immortelle lanseras även med ett feministiskt manifest. I det propagerar Say Lou Lou för kvinnans mångsidighet: “there is no such thing as real […]  you are alive you are multi dimensional you are undefined.”

Say Lou Lou är politiska och slagkraftiga, och den nyvunna självständigheten hörs i musiken. Immortelle ska ha varit inspirerad av bland annat gamla James Bond-soundtrack och film noir, vilket hörs: med stråkar och moodboards skapar stämningen som är sensuell och filmisk.

Låttexterna speglar manifestet; frågor om könsroller och kvinnlighet präglar Immortelle som i låten Golden Child: “And they will shame you when you flirt/But they’ll hate it when you frown.” Albumet känns rätt i tiden när tvillingsystrarna lanserar albumet efter ett år av MeToo, ett album som pekar på att förändring är möjligt och nödvändigt. Say Lou Lou är ambitiösa, och resultatet är givande. Albumet är rikt och förhäxande, särskilt i Ana som i min mening är albumets starkaste låt. Say Lou Lou låter som en modern Portishead som krossar patriarkatet med musikalisk bravur.

Say Lou Lou hävdar själva att albumet är skrivet utifrån önskan att låtarna ska tillfredsställa både hörsel – och synintryck. Stundtals fastnar Say Lou Lou i en ytlighet; det är stråkar och hypnotisk lynnighet, medan lyssnaren förblir emotionellt oberörd. Med det sagt är Say Lou Lous Immortelle kanske inte en odödligt album, men de sätter definitivt ett starkt avtryck och bjuder på i alla fall näst intill odödlig, fängslande drömpop som speglar vår samtid och förhoppningsvis: även förändrar den.

Saskia Rubensson, Redaktör.