RECENSION: Sarah Klang – Vasateatern

av | nov 10, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Sarah Klang bjöd på årets konsert och den som missade lär ångra sig.

Vasateaterns anrika interiör i guld bleknade när Sarah Klang äntrade scenen iklädd en vit skrud och långa blonda lockar. Ackompanjerat av bandet lyckades hon träffa varenda ton rätt i inledningslåten 11:11 från den senaste skivan. Genast slogs en av hennes änglalika vibratoröst som så lätt verkade dansa mellan olika tonlägen. En oskuldsfull men självsäker lek med sång och ord är helt klart Sarah Klangs melodi. Ödmjukt men träffsäkert var den röda tråden genom hela konserten.

Mellansnacken hölls av en skämtsam Sarah Klang med självdistans och förmågan att bjuda på sig själv. Med glimten i ögat skojade hon både med publiken och sitt band. Kombinationen av skratt och lätthet varvat med nattsvarta texter och melankoliska melodier lämnade därmed den fullsatta teaterlokalen i ett tillstånd av ambivalens. Som den paradoxala känsla som uppstår när man skrattar fast gråten fortfarande sitter i halsen.

Det första scensnacket efterföljdes av The Music Never Stopped, som också den är tagen från senaste skivan. I lila ljus och med låtens mäktiga melodier fick hon hela rummet att kännas ungefär som en enda stor musikal. Det var här publiken vaknade på riktigt och låtens sista toner efterföljdes av jätteapplåder innan hon fortsatte med låten Strangers från debutalbumet Love in the Milky Way.

Resterande en och en halv timme fortsatte på samma tema – en överväldigad publik, en bitvis skojig Sarah Klang med en öl i ena handen och en mikrofon i andra, och sorgliga låtar framförda av en självsäker artist.

När ackorden till Call Me blygsamt började spelas vid pianot kändes det som att hela rummet stelnade till. Den är utan tvekan en av de vackraste låtarna som skrivits i modern tid. Refrängen som lyder ”I will remember this, never forget about you. Oh, when I close my eyes, you and I will stay in time” får hjärtat att bokstavligt talat smärta. Call me är en låt som på ett nästan arrogant sätt framkallar den vidriga känslan av att vara olyckligt kär, den känslan som får en att vilja försvinna från jorden yta för att aldrig mer återvända. Men Sarah Klang får en att vilja stanna ett litet tag till.

Sara Jones, Skribent