RECENSION: Sarah Klang – Creamy Blue

av | okt 25, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Sarah Klang släpper i dag albumet Creamy Blue och följer upp succén Love in the Milky Way. Det är mer moget och mångsidigt utan att tappa bort hennes amerikanska signatursound.

Vi i Sverige är rätt bortskämda med musik. Länge har vi varit världsledande inom pop, sett till vilket litet land vi är. Experter på att hitta nya grepp och uttryck, paketera och exportera det senaste nya. Det är desto ovanligare att någon som Sarah Klang dyker upp här.

Med en röst som den största amerikanska countrystjärnan äntrade hon scenen för lite drygt tre år sedan med singeln Sleep. Därefter kom Strangers, och succén var ett faktum. Efter det kritikerrosade debutalbumet Love in the Milky Way är hon nu, knappt två år senare, tillbaka med uppföljaren Creamy Blue.

Americanavibben är fortfarande stark och de smäktande balladerna fyller ut sin rättmätiga plats. Soundet känns mognare och mer mångsidigt än föregångaren, med större variation av stämning, stil och texttema. Trots det skiner Sarah Klang som mest på spår som Endless Sadness och Creamy Blue där hon följer upp tematiken från debuten. Där är hennes röst lika skör som kristallglas och samtidigt kraftfull nog att krossa ett. Det är endast ett par svenska röster jag håller lika högt som Sarahs när hon sjunger så att hjärtan brister.

Sarah Klang är inte en nyskapande popexport vi skickar utomlands. Hon har lyft fram en hel genre här hemma för dem som inte lyssnat in sig på Emmylou Harris eller Ryan Adams. Förhoppningsvis söker du som läser upp någon av dessa namn om dem inte är bekanta. Det finns så många amerikanska artister och band som Sarah Klang skulle kunna liknas vid. Trots det är hon bäst på att vara sig själv och fortsätta på den inslagna vägen. Kanske leder den hela vägen över Atlanten till de riktigt stora scenerna en vacker dag.

Erik Magnusson, Skribent