RECENSION: Säkert! – Däggdjur

av | Feb 3, 2017 | ö, Recensioner

När allting kommer till sitt slut, men livet ändå fortsätter. Det är den känslan jag får när jag lyssnar på Däggdjur. Annika Norlin i Säkert! sjunger utan prestige, sätter enkla ord och omfamnar livet på ett vackert och skört sätt som hon enligt mig, numera har blivit svensk mästare på att göra.

Texterna väcker tankar, känslor, lycka, självklarheter och vemod. Det är rakt och kan inte lämna någon oberörd. Hon uttrycker det som vi alla tänker, men inte alltid lyckas sätta egna ord på. Det kan vara rått och pinsamt men nog fan är det ärligt. Vi hör allt från död, längtan, kärlek i olika stadier till blod, svett, vänskap och uppgivelse. Skivan drar med mig som mest mot slutet då Stilla utan hat, Almunecar och Modifiering gör det där som gör att du lyssnar om och om igen. Albumet ger både melankoliska melodier och spegelblanka texter som livsnödvändiga visdomsord.

”Går utan riktning rakt mot trafiken, eftersom den inte känns” – Stilla utan hat fångar mig direkt. Det är en oerhört vacker duett. Mannens röst låter som en blandning av Freddie Wadling och Bright eyes. Nerven, det nakna tillsammans med Annikas mjuka granat får hjärtat att slå dubbelt.

Almunecar blev direkt en av mina personliga favoriter. Den beskriver vardagen, den lättsamma sköna vardagen men en härlig dos av sommar. Den snabba mjuka pulsen som vandrar genom låten gör att jag vill dansa samtidigt som jag vill sova. Jag vill skratta samtidigt som jag vill sitta ensam och gråta med en oändlig vy framför mig. Blås och körer andas tillsammans med hög sol och semesternätter. Den beskriver tiden som man delar bredvid någon på det mest naturliga sätt. Utan konstigheter, hårda ord, besvikelser och drama. Det bara är så som det är. De sista takterna lämnar mig tom och jag vill höra den igen. Spela upp, spela om, precis som med livet.

”Jag känner till din kropp, varje linje, jag vet den. Jag vet hur det känns när den skakar bredvid. Och jag vet hur den känns när den inte gör det”

Tilde Hjelm

Relaterade artiklar