RECENSION: Rhye – Stay Out West 2018

av | aug 10, 2018 | Artiklar, Läsvärt, Recensioner

Rhye bjöd på en magisk och stillsam spelning i Annedalskyrkan under Stay Out Wests första kväll detta år. Trots höga förväntningar från Popmanis Lili Gustafsson höll spelningen verkligen måttet.

Första dagen på Way Out West 2018 är avverkad och jag är på väg till den första Stay Out West-spelningen jag kommer se, Rhye. Mina förväntningar är höga då jag längtat efter att få se Rhye live ända sedan jag förälskade mig i deras låt Open för fem år sedan. Det är dock inte utan att jag undrar om jag kommer bli besviken, att det inte alls blir som jag hoppats på eller kanske ännu bättre?

När jag kliver in i Anneldalskyrkan, nästan en timme innan Rhye ska spela, märker jag att lokalen redan är fylld av besökare. Det är något speciellt att kliva in i en kyrka mitt i natten under en festival, stämningen är annorlunda och respektingivande på något sätt.

Det är en kvart kvar till midnatt när Rhye intar scenen. Total tystnad inger sig förutom några få personer i lokalen men de hyshas snabbt av övriga i publiken som verkar dela samma förväntan som jag själv. När Milosh börjar sjunga får jag rysningar i kroppen. Hans androgyna stämma lamslår hela rummet och magi skapas. Den här scenen är verkligen som gjord för deras spelning, det är som på när att jag känner mig religös för det är så vackert.

Milosh röst tillsammans med klaviaturen, de dova trumslagen, stråkarna och trombon ger ett helt utsökt framträdande av den soul-influerade downtempo RnB som karaktäriserar Rhye. Jag ser på mina medlyssnare som sitter nära mig på kyrkbänkarna, hälften av de har slutit sina ögon och vajar lugnt med till musiken och den andra halvan sitter med entusiatiska ögon fästa mot scenen.

Framförandet känns väldigt välplanerat, hela bandet är i samklang med varandra, publiken verkade njuta och med miljön känns det nästan som att vi är med i en film där vi följer ett manus. När Rhye avslutar fylls kyrkan med jubel och applåder som nästan bedövar mig. Utanför kyrkan står det fortfarande besökare som hade hoppats att få plats.

Jag blev inte besviken.

Lili Gustafson

Way Out West, Daniel Eriksson