RECENSION: Raring – Mamma

av | apr 12, 2019 | Ny musik, Recensioner

Luleåbandet Rarings debutskiva Mamma är som en välkomponerad blandning mellan ljus och förtvivlan, nattsvart mörker och en försäkran om att livet går vidare.

Det är tidig morgon när jag skriver denna recension, allt är grått ute och ärligt talat har varit grått både ute och inne ett lite för länge nu. Men så slår första tonen till Tillfällig fördrivelse till, och det går inte att hejda, inte för att jag skulle vilja heller, trots att jag tvivlat de senaste dagarna känns det nu självklart, det är klart att det blir sommar i år igen. Sådan här musik går inte att skriva, kan inte finnas, om det inte också finns en sommar. Jag har hört den förut, Tillfällig fördrivelse var även Rarings debutsingel 2015, men jag blir lika knockad nu som då. Men med gitarrer som går runt, runt och fantastisk lyrik så går det inte att värja sig.

När sedan spår två, Aldrig mer tillbaks, kommer på sitter jag tyst och tagen. Någonting med hela skivan är så familjärt så att det känns som att komma hem. Aldrig mer tillbaks är den enda låten på skivan som inte redan släppts som singel, någonting som i vanliga fall skulle irriterat mig – men i detta fall gör det mig ingenting. Låtordningen känns välkomponerad och får en att se låtarna i ett nytt ljus, får nya infallsvinklar att på nytt älska låtar en kanske redan lyssnat sönder på.

Det är nästan alltid fart i melodierna och mörker i texterna, som kontrasterna mellan en asfaltsväg genom 50 mil av skog. Som att leva med ett halvår vinter för att sedan ha en sol aldrig går ner resterande del av året. Att detta Luleåband annars spelar med Mattias Alkberg, Tigerbukten och Ur Tajgan hörs tidvis, och visst kan en hitta influenser från andra håll med (jag har tillexempel tidigare nämnt hur Tillfällig fördrivelse känns som en kargare varriant av Canned Heats Going up the country), men samtidigt känns det som något helt nytt och orört. Vad Raring än gör så lyckas de göra det till något helt eget.

Och när tiospårsskivan kommer till sitt slut med titelspåret Mamma har solen börjat gå upp, och det skulle inte förvåna mig om det inte var denna kvartett från Norrbotten som, på ren vilja, satt den i brand.

Clara Kron, Redaktör