RECENSION: Princess Nokia – Vasateatern

av | mar 12, 2020 | Artiklar, Bildreportage, Framsida Startslider, Recensioner

Röjig rejv-stämning när Princess Nokia intar Vasateatern.

Princess Nokia kliver upp på scen klädd i en sorts typisk emo-utstyrsel som tagen från omslaget från ett av två nysläppta album: Everything Sucks. Ljusshowen går i neonfärger och stämningen påminner om ett slags rejv. Det är också med låtar från denna mörkare platta som hon inleder spelningen och den halvfulla lokalen dansar, svettas och jublar.

Som Princess Nokia sjunger om i låten Gemini står hen hela tiden för en dualitet som manifesteras i sin musiken genom att hen hela tiden leker med begrepp som “kvinnligt” och “manligt”. Princess Nokia är som alltid föränderlig och svår att ringa in och det är också en styrka, vilket under spelningen visas genom hennes ständiga förmåga att överraska.

Princess Nokia går från ett mörkt och skrämmande sound i låtar som Welcome to the Circus och Gross till att därefter byta fokus. Från mörkret kommer ljuset när låtar från albumet Everything is Beautiful spelas. Det är durackord och dans när hen framför bland annat underbart bastunga Sugar Honey Iced Tea.

Mitt i yran tar hen en paus och talar till publiken om att rummet är ett “safe space” för alla, oavsett könstillhörighet, sexualitet och hudfärg. Därefter skriker Princess Nokia ut en uppmaning till alla cis-män: “Keep your hands to yourself!”. Hen möts av ett jubel, och här är också Princess Nokia särskilt viktig som artist eftersom hen ständigt tänjer på normer och utforskar teman som identitet, som exempelvis i hit-låten, tillika spelningens sista låt, Tomboy.

Princess Nokias låtkatalog må i dagsläget inte vara enastående, men fansen är saliga under en spelning som aldrig blir tråkig. Publiken är med i varje vändning, och dem är många. Hen går från att rappa om det allra mörkaste, till att be en bön åt alla på Vasateatern, dansa loss, sjunga a capella och diskutera sitt musikskapande. Man vet aldrig vad som väntar härnäst, och det är underbart överraskande.

Författare: Saskia Rubensson, Skribent & Redaktör.
Fotograf: Alma Bengtsson.