RECENSION: Poppy – I Disagree

av | feb 3, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Den surrealistiska performancekonstnären Poppy har gått från simulation till riktig musiker och tar sitt sound i en helt ny riktning på sitt senaste album.

Konstprojektet och personan Poppy startade som en Youtube-kanal 2013. Sedan dess har hon släppt två album av trivial tuggummielektro. Diskussionerna om Poppy, eller Moriah Rose Pereira som hon egentligen heter, har mer än inte handlat om hennes riktiga identitet och privatliv, och det är fortfarande oklart vem Poppy egentligen är. Det som dock verkar ha ändrats är att Poppy gör musik för musikens skull, och har slutat navigera efter chockvärde. Fake it ‘til you make it, så att säga.

Hennes nya album I Disagree är nämligen ett tvärt kast från hennes tidigare lågmälda och väna uttryck och visar en Poppy i uppror. Det är ett sound som kunde skymtas i hennes samarbete med Grimes på låten Play Destroy från hennes andra album, men den nya musiken dyker ner i det på riktigt som blir en välbehövlig injektion av svärta i det bekymmerslösa.

Albumet byter genre så ofta att det är svårt att placera musiken i en enda. Själv vill hon inte placera sin musik i ett fack alls, utan menar att den är “post genre”. Poppy har i alla fall skiftat till ett hårdare sound, och även fast det är så oväntat känns det helt självklart. Albumet spär ut det sockriga med mörker som tangerar både metal, industrimetal och j-rock, men det är inte första gången hon tar inspiration från japansk musik. Stundtals snuddar det också dödsmetall och glamrock.

Det är en perfekt blandning av sött och salt, där båda delarna behöver varandra och inte är tillräckliga själva. På samma sätt som hennes tidigare pop aldrig riktigt lyfte. Skivan myllrar av plottwists och man vet inte vad som komma skall ens i nästa vers, även om ingrediensfördelningen av metal och pop förblir den samma i alla låtar. Texterna är surrealistiskt humoristiska men morbida och fyllda av skräckinslag.

Nu har Poppy brutit med sin kontroversiella kreativa partner och pojkvän Titanic Sinclair. Hon har också börjat släppa på personan Poppy och verkar vara på väg i ytterligare nya riktningar. Förhoppningsvis kan hon nu lämna uncanny valley-skådespeleriet bakom sig och fokusera enbart på musiken istället, för det lönar sig uppenbarligen.

Emma Thimgren, Redaktör