RECENSION: Peter Bjorn and John – Endless Dream

av | mar 13, 2020 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Poptrion Peter Bjorn and John har återvänt till basics med en riktig fullträff som sprudlar av drömmar och framtidstro. Endless Dream är en helhetsupplevelse som växer med varje lyssning.

I motsats till föregående album Darker Days har trion denna gång valt att lägga fokus på det optimistiska, drömmandet och framtidstro. Peter Morén har sagt att Endless Dream är en motreaktion mot det förra albumet och samtidigt ett försök till back to basics. Precis den basala indiepop som tog bandet ut på den internationella scenen är också tillbaka nu i full kraft.

Den största skillnaden mot tidigare släpp är att det nu är ett mer vuxet och välpolerat sound. Även själva låtskrivandet känns mer moget samtidigt som det tidvis är underbart och naivt drömmande. En perfekt kombination som gör att de allvarliga undertonerna i texterna inte känns påklistrade och förhöjer stämningen för att ge lite mer för varje lyssning.

Peter Bjorn and Johns styrka har alltid varit deras förmåga att skriva tuggummimelodier som slingrar sig in i huvudet och vägrar släppa taget. Det tillsammans med effektiviteten i låtformer och hur kompakt albumet faktiskt är med sina blygsamma 37 minuter bevisar hur erfarna och kompetenta de är som popmakare.

På i princip varje låt finns något som är värt att hylla och lyfta fram. Simple Song of Sin är en studsig och avskalad historia som för tankarna till MGMT. Öppningsspåret Music känns som skivans mest klassiska PBJ-låt med sin enkla och trallvänliga refräng. Kanske är det ändå Reason To Be Reasonable som kommer hamna på flest spellistor med sin mer uppkäftiga framtoning och klassiska popform. Det är omöjligt att peka ut någon särskild låt som bär upp skivan. Albumet som helhet gör att alla spår fyller sin funktion och bidrar till en fantastisk lyssningsupplevelse. Peter Bjorn and John bevisar att gammal är äldst och att gamla megahits inte behöver definiera ett band i all evighet.

Erik Magnusson, Skribent