RECENSION: Pet Shop Boys – Hotspot

av | jan 27, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Pet Shop Boys äntrar nya decenniet med nya albumet Hotspot och sätter ribban högt för årets kommande skivsläpp.

Hotspot är deras fjortonde studioalbum och inleds i äkta Pet Shop Boys-anda. Första spåret Will-o-the-wisp är en 90-talsinspirerad låt i upp-tempo. Ungefär i stil med deras all time-hit It’s a Sin eller deras elektro-remake på den gamla 70-talsballaden Always on My Mind. Och som en kontrast till det dansvänliga disco-introt fortsätter andra spåret på samlingen med låten You are the one som snarare kan beskrivas som en lugn indie-popballad i slow-tempo.

Och så fortsätter skivan. Som en bergochdalbana, inte för läskig eller för tråkig, som lyckas skapa det där perfekta pirret i magen som får en att vilja åka igen, och igen. På samma sätt är skivan högst flytande, rör sig upp och ned både i sinnesstämning och rent sound-mässigt – inte för ryckigt, inte för högt, inte för lågt. Mångfalden lyckas snarare hålla musiken fräsch. Och de underliggande disco-slingorna som karaktäriserar Pet Shop Boys ligger hela tiden som ett omfamnade täcke över albumet.

Redan i september fick vi försmak på skivan med singeln Dreamland, som gästspelas av brittiska elektro-trion Years & Years. I november kom Burning the heather som rör sig mer i stil med You are the one-indie-popsoundet, och senast i början på januari släpptes Monkey business som är en typisk disco-dänga.

Albumet avslutas med låten Wedding in Berlin, ett riktigt 90-talsinfluerat rejv-anthem som får en att vilja strunta i morgondagen och dansa till klockan 08.00 på morgonen.

Trots att det gått nästan 40 år sedan de slog igenom i mitten på 1980-talet vet Pet Shop Boys fortfarande hur man håller musiken både intressant och levande.

Sara Jones, Skribent