RECENSION: Orla Gartland – Freckle Season

av | mar 10, 2020 | Artiklar, Recensioner

Orla Gartland hade bestämt sig för att aldrig skriva om uppbrott innan hon själv gick igenom ett. Tur att det ändrades, för Freckle Season är hennes bästa EP hittills.

Trots det gulligaste namnet på en EP antagligen någonsin, så är temat för Freckle Season desto sorgligare. Låtarna som tar oss genom en säsong efter ett uppbrott är både obekvämt ärliga och relaterbara. De går genom saknad, skuld och innefattar alla beståndsdelar i processen av att lämna en relation.

Gartlands musik känns som själva definitionen av att göra lemonad av citroner. Hennes musik drar in en direkt och det självklara uttrycket kräver uppmärksamhet trots sin lågmäldhet. Musiken balanserar ut texten och även det tyngsta blir på så sätt hanterbart. Som i Did It to Myself där hon djupdyker i känslan av att inte ha någon att skylla på förutom sig själv, men gör det till en celebratorisk katarsis.

Orla har kommit långa vägar från hennes första EP som kom för fem år sedan. Det är ett distinkt mognare sound och allt låter nu precis som det borde. Strukturen är stabil och produktionen är än mer egensinnig och vågar gå utanför ramarna. Det är få saker att egentligen påpeka. Det vore i så fall den lite väl stökiga men finurliga Figure It out, där Orlas röst är så distad att hon drunknar bort.

Orla Gartland verkar vara förtjust i EP-formatet. Freckle Season är den tredje i ledet och ännu ingen fullängdare trots en väldigt aktiv musikproduktion. Men glädjande besked, det verkar som att Gartland är redo för längre format. I en intervju med Refinery29 säger hon att näst på listan är ett album. “It’s a little bit like always a bridesmaid never a bride: Always an EP never an LP”.

Emma Thimgren, Redaktör