OITNBTitel: Orange Is the New Black: Mitt år i ett kvinnofängelse
Författare: Piper Kerman
Förlag: Norstedts

Efter college träffar Piper Kerman Nora Jansen. En kvinna som drar in henne i oväntade äventyr. Farliga äventyr. Nora arbetar inom drogbranschen, och Piper dras in mer och mer i hennes tvivelaktiga livsstil och en dag hjälper hon Nora att frakta knarkpengar från Chicago till Bryssel. 10 år senare får hon sitta av sitt straff, ett år på Danburys federala kvinnofängelse.

Orange is the new black är en bok om överlevnad. En bok fylld av en till en början frustrerande hjälplöshet som bit för bit övergår i en hoppfull beslutsamhet. Genom Pipers berättelse får läsaren träffa en mängd kvinnor som av många olika anledningar hamnat på Danbury. I takt med att Piper hittar sin plats i gruppen växer berättelsen. Det går inte låta bli att glädjas åt och sörja tillsammans med internerna i deras vinster och förluster. Som när någon äntligen klarar slutproven till High School efter otaliga försök, eller när någon annan får besök av sina barn som rest över halva landet för att hälsa på.

Orange is the new black är även en bok som ställer frågor. En bok som pekar på saker i samhället som ofta glöms bort. Att USA sedan 80-talet har gått från att ha ungefär 500 000 amerikaner i fängelse till nu när den siffran ökat till över 2,3 miljoner. Att det här är ett land som låser in 25 procent av alla i fångar i världen men samtidigt enbart utgör 5 procent av världens befolkning. Varför har det blivit så? Har människor verkligen blivit så pass mycket mer kriminella, eller ligger problemet någon annanstans?

Men framförallt är det här en bok som bygger på sina karaktärer och den styrka de har. De visar hur människor till slut alltid hittar ett sätt att överleva och till och med leva i en miljö som har väldigt lite. Det här är en bok som skapar hopp och tro på att bara det finns lite jävlar anamma kan man klara vad som helst.