RECENSION: Okay Kaya – Watch This Liquid Pour Itself

av | jan 24, 2020 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Okay Kaya blandar svart humor och genreöverskridande sovrumspop på sitt nya album som är både ofärdigt och underbart.

Norska New York-bon Kaya Wilkins, eller Okay Kaya som hon kallar sig, är tillbaka med sitt andra album titulerat Watch This Liquid Pour Itself. Okay Kaya sjunger med en röst som känns trösterik, som en röstmässig kusin till Sade och Rhye tar hon med oss på en resa där vätskor på ett eller annat sätt spelar albumets huvudroll; det är blod, svett och tårar. Det är femton korta låtar, de flesta är under tre minuter, vilket gör att albumet upplevs som fragmentariskt.

Okay Kaya paketerar varje låt i en egen skrud, även om en mer generell etikett skulle kunna vara sovrums-pop. Det är ofta lågmält och nerskalat, men här finns också dansant synth på dråpliga Asexual Wellbeing, discodoftande basslingor som på Mother Nature’s Bitch, och drag av slackerrock i absurda Psych Ward. Även om ljudbilden är något splittrad finns det en beständighet i Okay Kayas lyrik och melankoliska anslag.

Okay Kayas styrka är hennes självmedvetenhet och svarta humor. Vissa textrader får mig att sätta kaffet i halsen när Okay Kaya förvandlar en “vanlig” poplåt till en cocktail av underbar ironi och originalitet. Som i Guttural Sounds där hon besviket sjunger: “You don’t love me and my guttural sounds/You don’t deserve me and my guttural sounds”, som följs av ett melodiskt nynnande. Eller på Psych Ward som inleds med låtraden “You can peel an orange however you please in a psychward”, eller när hon sjunger om mens på norska på Helvesen där Okay Kaya sörjer sin nermensade favoritpyamas.

Texterna är både originella och träffsäkra när hon närmar sig ämnen som depression, kvinnlig erfarenhet och sexualitet, men det är få låtar som är riktigt starka. Även om de fragmentariska elementen är ett uttänkt formgrepp känns det ibland lite väl rörigt, som när vissa låtar tar slut innan de riktigt har hunnit sätta sig. Visserligen är Asexual Wellbeing ett undantag, och Ascend and Try Again har en nästintill perfekt refräng. Men många av låtarna på Watch This Liquid Pour Itself känns som utfyllnad, och lämnar lika mycket bestående intryck som en vindpust. Albumet känns helt enkelt ofärdigt.

Saskia Rubensson, Redaktör & Skribent