RECENSION: Niki & The Dove – Tigern och Svanen

av | Dec 3, 2018 | Ny musik, Recensioner

Det sägs att öppning och avslut är det viktigaste vid ett framträdande. Att det är det publiken minns när lämnar salongen. Allt är förlåtet – så länge man avslutar på god ton så att säga. Ja, Dramatens föreställning Tigern och Svanen hoppades nog på att detta i alla fall.

Tigern och Svanen är ett samarbete med Kungliga Baletten och popduon Niki & The Dove. Efter tidigare Sverigeturné avslutas resan i Stockholm på Dramatens stora scen där vi får följa tigern och svanen, mer som symboler än karaktärer, genom styckets tre delar; Öknen, Skogen & Staden.

Från första ton vävs publiken in i en åttiotals syntpop-video, med dyra guldtigrar, palmer och neon. Scenografin är slående snygg och det visuella går helt i linje med det hänförande och tekniskt skickliga musikaliska framträdandet. Här blandas akustiskt med elektroniskt i ett magiskt samspel när sångare och musiker tänjer gränserna mellan vad som är riktigt och digitalt. Konsertformatet sammanvävs med modern dans och skapar tillsammans en utforskande scenisk upplevelse.

Tyvärr faller det när inte någon av parterna används till sin fulla potential. Musikerna blir ofta playback, dansarna rekvisita, och även huvudrollsinnehavare Niki ser ibland ut att begränsas av att dela scenen. Föreställningen utgörs av tre starka parter, men där samarbetet tyvärr kompromissar resultatet. Tigern och Svanen är ett snyggt sceniskt framträdande men stundtals gick scenerna på repeat, och “den coola vocoder-effekten” var liksom inte lika “cool” tolv låtar in. Jag såg en föreställning med stor potential, talang och bredd – men som inte utnyttjade sina tillgångar.

Det sägs att öppning och avslut är det viktigaste vid ett framträdande, och när synten slår av sista drömlika tonen tänker jag; kanske är allt ändå förlåtet nu? Kanske är det därför jag också ställer mig upp vid publikavtacket. Men förmodligen är det bara grupptryck.

Kristin Carpenter, Skribent