RECENSION: Newkid – MOUNT JHUN

av | maj 30, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Newkids MOUNT JUHN präglas av sommarkänsla och romantik. Med subtila afro influenser är detta album något helt nytt från RnB-artisten.

Det var tio år sedan Jhun Alexander Ferrer, mer känd under sitt artistnamn Newkid, gjorde sin debut. Under tiden som gått har han hunnit ta en sju år lång paus från musiken, för att 2017 komma tillbaka starkare än någonsin med singlarna Kate Moss och Drama. Sedan dess har han kommit att bli en av våra främsta RnB-artister, och nu – två år efter sitt senaste albumsläpp – är han tillbaka med MOUNT JUHN.

Albumet öppnas med en riktig banger. Chambea är en upptempo låt som osar sex på det där smakfulla sättet som bara Newkid kan åstadkomma. Här visar han att han inte är rädd för att testa nya saker och verkar ha låtit sig influeras av såväl soca som afrobeats. En perfekt inledning till albumet, då låten är den som sticker ut mest på samlingen och lämnar störst avtryck.

På skivans andra låt, Dör för min, får vi höra en mer typisk RnB-låt där Newkid gästas av Jireel, och på bara två minuter hinner jag falla fullkomligt för den medryckande refrängen. Den är ”short but sweet” helt enkelt.

Kanske var vi rätt bra ändå är den singel som spelats allra mest inför skivsläppet, vilket man kan förstå på dess poppiga, glada sound. Det är en klassisk sommardänga som nog kan få vem som helst att vilja inta dansgolvet, men trots de är det inte här jag tycker Newkid gör sig som allra bäst.

Desto mer berörd blir jag istället av låten Stark. Här dras tempot ner och vi får höra något som jag närmast skulle beskriva som en RnB-ballad. Låten behandlar Newkids personliga utveckling, hur han överkommit svårigheter och funnit en inre styrka. Det hela förstärks dessutom ytterligare av att han ger sin kanske bästa sångprestation på hela albumet.

MOUNT JHUN har allt det man vill ha av en Newkid-platta: romantik, sex, sentimentalitet och dans. Likt EP:n SS18, som även den släpptes i försommartider, är det glädje och catchiga refränger som framför allt genomsyrar albumet. Afro-influenserna hörs återkommande genom hela skivan, och är kanske det inslag som framför allt får det här albumet att sticka ut från tidigare projekt. Det ska bli spännande att se om detta är ett spår Newkid kommer utforska ännu mer i framtiden!

Linn Anglerfjord, Skribent