RECENSION: Nadja Evelina – Vi?

av | maj 3, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Nadja Evelina albumdebuterar med Vi? och levererar smärtsam och kärlekstörstande pop i en storslagen syntdrömmig värld.

Det märks att Nadja Evelina har blivit mer hemmastadd i Stockholm. Hon tar ut svängarna med en större självklarhet nu och har startat eget skivbolag för att få vara självständig i sin kreativitet. Det är en drömsk värld full av syntmattor och trummaskiner vi bjuds in i. Där fångas ögonblicken i livet som annars passerar förbi på en sekund. Det vardagliga och enkla men samtidigt så svåra att beskriva.

Den urbana berättartraditionen i svensk musik, som har utvecklats i en mängd genres de senaste åren, har fått ett starkt framtidshopp i och med Vi?. Det är enkelt och personligt på ett lättillgängligt sätt utan att för den sakens skull bli övertydligt. Texterna är allmängiltiga beskrivningar ur Nadja Evelinas liv. Beskrivningar som alla kan översätta till situationer i sitt i eget liv. Det vackra i kärleken, jobbiga känslor och tankar i vad som känns som dagboksanteckningar.

Melankolin är det genomgående temat genom hela Vi?. Spår som Öppna Ögon och Lägenheten är klassiska ballader med blytunga undertoner. Och även om det är smärtsamma minnen som är den röda tråden finns det låtar som är upplyftande och energiska. Både Beach House och 1177 är träffsäkra pophits med driv och snärtiga refränger, som säkert kommer få speltid på P3 hela sommaren.

Nadja Evelinas sound är tydlig, personligt och träffsäkert. Det enda jag saknar är fler organiska instrument i ljudbilden. I samarbetet med Karakou på singeln Nästan ingenting lyfter deras respektive sound varandra till nya höjder. Men det finns gott om tid för hennes sound att fortsätta växa. Det är trots allt ett debutalbum och första release på eget skivbolag.

Erik Magnusson, Skribent