RECENSION: Nadja Evelina – Debaser Strand

av | maj 26, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Sverige har en ny indieregent på intåg och hon tar över Debaser helt självklart.

Det känns verkligen som att det är dags för större scener för Nadja Evelina. För det packade och svettiga Debaser är ikväll fyllt till bredden med publik som skriker hennes texter tillbaka till henne. Hon kommer in med en sån energi som publiken inte är sen med att matcha. Och det är snabbt ett finurligt leende som infinner sig hos henne. Man kan se i samma ögonblick som hon inser att det här kommer bli en bra kväll.

Lokalen ser ut att hålla ett meetup för indietjejer i randiga tröjor som studsar omkring helt saliga i blicken. Nadjas texter är som terapi för alla sorgsna kids som är mer än redo att använda hela sin lungkapacitet för att sjunga ut sina krossade hjärtan. “Statistiken säger att ett par personer här inne är hjärtekrossade. Jag vill bara säga att det inte alltid kommer vara så” säger Nadja som i linje med sitt brand döpt turnén till Heartbreak Tour.

Och as far as hjärtekross goes så är hon väl närmast hedersdoktorand på ämnet. Nadja trär upp alla ledsna hjärtan i publiken på snöre och gör något euforiskt av sorgsenheten. När det är låtar som är laddade med så mycket känslor blir också allsången desto mer innerlig.

Till skillnad från andra spelningar jag sett Nadja göra så är det inte bara Finast utan filter som får allsångsbehandlingen, även om den som väntat får bäst respons. De flesta i lokalen verkar kunna samtliga låtar vilket är roligt att se eftersom det känns så välförtjänt. Och det är verkligen på tiden. Finast är den bräckliga och storslaget ärliga Fastnat för dig. Sångaren i Karakou gästar en kort stund och framför Nästan ingenting som bandet skrivit med Nadja.

Det som börjar som ett pirrigt bubbel slutar i euforiskt jubel. Nadja försöker gå av scenen två gånger men publiken vägrar släppa taget, de skriker hennes namn tills hon kommer tillbaka och därför blir det två extranummer. Nadja är på god väg att bli ett självklart inslag i popsverige.

Författare och fotograf:
Emma Thimgren