RECENSION: Moses Sumney – Græ

av | maj 17, 2020 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Moses Sumneys sammetslena röst utforskar gränser på dubbelalbumet Græ.

“I insist upon my right to be multiple. Even more so, I insist upon the recognition of my multiplicity. All things encompassed in one.”, deklareras på låten Also Also Also And And And. Detta identitetssökande och motverkande av polariserande dualiteter, är också albumets röda tråd. Det är ett ambitiöst projekt Moses Sumney presenterar på sitt andra album, som också är ett 20 låtar långt dubbelalbum.

Moses Sumneys vägran att definiera sig utifrån redan dragna gränser speglar sig också i det musikaliska stoffet som visserligen har sin grund i R&B, men som tangerar bland annat soul, jazz, och spoken word. Moses Sumneys vackra och sammetslena röst väver samman dualiteter när han också lekfullt rör sig mellan olika röstlägen, från mörkaste basröst till ljusaste falsett. Rösten omvandlas till ett instrument som utforskar identitet och utmanar etablerade idéer om bland annat maskulinitet och kärleksrelationer.

Även om Græ är ett dubbelalbum, är helheten fullständigt sömlös när låtarna smälter in i varandra, som exempelvis i Conveyor och boxes. Tematiken i låttexterna speglas därmed i formatet, även om albumets andra del saknar den första delens mer experimentella låtskrivande och reduceras stundtals till stämningsskapande bakgrundsmusik. Låtarna är där visserligen fortfarande vackra, men saknar nerv och originalitet.

Ändå är helheten både vacker och imponerande när Sumney vägrar omvärldens begränsningar i sann postmodern anda. Allra finast är det på Polly där Sumneys röst backas av några enkla gitarrackord när Sumney uttrycker osäkerheten i ett polyamoröst förhållande: “You love dancing with me/Or you just love dancing”.

Albumet spelar hela tiden på motsatser, som i Jill/Jack, och vad som händer när dessa dualiteter blir upplösta. Men genom albumet finns det också en enande princip: skönhet. Græ är alltigenom ett otroligt vackert album där Moses Sumneys röst rör sig friktionsfritt mellan både musikaliska och samhälleliga gränsdragningar.

Saskia Rubensson, Redaktör