RECENSION: MØ – Nobelberget

av | Nov 29, 2018 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Med sin oerhörda energi på scenen gjorde MØ hela nobelberget till ett stort dansgolv. Hennes hesa röst och elektroniska låtar med tung bas gör henne till en extremt stark liveartist.

MØ’s stil är en perfekt avvägd mix av indie och pop. Alla hennes låtar har potential till att fastna på huvudet samtidigt som de rör sig på ett alldeles eget område som känns nytänkande och unikt. Hon spelade många låtar från senaste skivan men glömde för den sakens skull inte det bästa av den musik hon gjort tidigare.

Imaginary Friend var låten som verkligen fick publiken och henne själv att komma igång ordentligt. Nostalgia och Pilgrim hör till hennes absolut bästa låtar. Under konserten visade hon att det inte bara gäller på albumet utan också när hon står på scenen med sitt band. Bandet som för övrigt höll precis samma nivå som MØ energi- och musikmässigt.

Enda gången spelningen minskade i intensitet var när hon satte sig vid pianot och inledde Mercy avskalat och enkelt. Då visade hon att hon inte bara är glad dansmusik utan också behärskar ledsna kärlekslåtar. Bandet fyllde så småningom i med sina instrument och lät låten växa sig större.

Red Wine och Kamikaze har båda en refräng med flöjt som vävs in fint i det elektroniska. Kontrasten mellan dansmusik och sådant som vanligtvis inte brukar finnas i pop blir något nytt som fungerar väldigt bra.

Givetvis drog hon av världshiten Lean On innan hon avslutade storskaligt med Don’t Leave och Final Song. Som avslut slängde hon sig ut över publikhavet som bar runt henne en stund innan de släppte av henne på scenen igen. MØ känns gränslös och det är därför en älskar att se henne live. Ingen annan känns så självklar och hemma på scenen som hon. Det märks att hon älskar att stå där.

Författare:
Felicia Lotsander, Skribent

Fotograf:
Rebecka Häggblom

Pin It on Pinterest

Share This