Ann-Christine och Ester Roxberg Foto: Lina Alriksson

Titel: Min pappa Ann-Christine
Författare: Ester Roxberg
Förlag: Wahlström & Widstrand

När Esters pappa Åke är 58 år berättar hon att hon är transvestit. Att hon vill klä sig som och vara kvinnan Ann-Christine. Hur hanterar man som dotter en sådan sak? Hur är det att se den pappa som fanns där under barndomen sakta bytas ut mot en ny pappa? En pappa som istället för att ha helskägg och gå runt i blåjeans har nagellack och klär sig i pennkjol.

I Min pappa Ann-Christine berättar Ester Roxberg om sin relation med sin pappa. Hon delar med sig av minnen ur sin barndom och uppväxt, utdrag ur gamla dagböcker och av berättelser från sin pappas barndom. Allt det här blandas med berättelser från nu, från resan som pågått sedan hennes pappa berättade. Utan kronologisk ordning, men med en tydlig röd tråd arbetar hon sig framåt mot idag, när pappa är Ann-Christine.

Att läsa den här boken skapar känslor som virvlar runt som stormar. Det är hjärtskärande att läsa om hur Ann-Christine Roxberg ända sedan hon var liten har vetat vem hon är, men tryckt undan det. Hur hon förnekat en sida av sig själv så starkt att det tillslut tog över hela henne. Till den dagen då det bara sa stopp. Det är samtidigt så tryggt att få ta del av Ann-Christine, prästen som alltid förespråkat kärleken till alla människor, oavsett vem du är och vad du är.

Min pappa Ann-Christine öppnar ögonen för hur hårt könsnormerna fortfarande är inpräntade i oss. När Ester berättar att manliga församlingsmedlemmar lämnat församlingen för att hennes pappa berättat. När hon måste komma klädd som Åke istället för Ann-Christine till ett familjekalas, av hänsyn till de andra gästerna som inte träffat henne omklädd innan. Men framför allt ger den här boken en lite tydligare inblick i hur en transperson faktiskt bemöts. Hur stor vikt det ofta läggs på vilka reaktioner det skapar hos andra, istället för att fokusera på hur personen i fråga mår av att inte få vara sitt rätta jag. Att gå in i den här boken och komma ut på andra sidan oberörd är ett uppdrag få kommer klara av.