RECENSION: MGMT – Little Dark Age

av | Feb 9, 2018 | Ny musik, Recensioner

Med sitt fjärde album fortsätter MGMT att utforska nya metoder att göra pop. Den här gången har åttiotalets syntar tagit över ljudbilden, och det skär sig en aning med bandets typiska sound.

I nästan fem år har fansen fått vänta på Little Dark Age. Det är nästan en evighet i den digitala musikeran där eps och singlar avlöser varandra i ett rasande tempo. Under den tiden har det hunnit hända en hel del under huven på psykpopmaskinen som MGMT har varit sedan Oracular Spectacular.

Öppningsspåret She Works Out Too Much känns som ett mellanspel hämtat från en liveshow. Fast utdraget till det snärtiga 4:38. Efter den något skakiga inledningen tar det sig med några riktiga öronmaskar. Singeln Little Dark Age kan inget fan av bandet ha missat, och den i sammanhanget något udda When You Die passar kanske bättre på någon av bandets tidigare skivor. Kalla mig konservativ, men det här är skivans absoluta höjdpunkt för mig. Den sarkastiska texten med en ljudbild som skriker MGMT är något av en ensamvarg på skivan.

Därefter kommer det syntspår på syntspår i en åttiotalskavalkad. Den röda tråden är tappad redan efter skivans sjätte spår, men det dröjer till det sista spåret innan de plockar upp den igen. Hand It Over är ett typexempel på hur ett något mer vuxet MGMT skulle kunna låta. Det är sparsmakat men ändå maffigt. Mysigt och varmt, men ändå så hjärtskärande ensamt. Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt att det finns ett Prince:skt skimmer över den.

Slutsatsen blir att vi har fått ett ganska spretigt album med toppar och dalar. När det är bra är det precis så fantastiskt som MGMT kan vara när de vågar vara postmodernt sarkastiska eller naket ärliga. Tyvärr drar mittensegmentet av skivan ner totalbetyget för mig. Kanske kommer låtarna att växa för mig med tiden. Tills dess slänger jag in guldkornen på min spellista.

Artist: MGMT
Titel: Little Dark Age
Releasedatum: 9 februari 2018