RECENSION: Megan Thee Stallion – Good News

av | nov 28, 2020 | Artiklar, Ny musik, Recensioner

Megan Thee Stallion utforskar nya genrer på debutalbumet Good News och levererar ett blandat resultat.

Rapparen Megan Thee Stallion debuterade 2016 med singeln Like a Stallion, men slog igenom stort först med låten Big Ole Freak i början av 2019. Samma år utsågs hon även till en av elva artister i den tolfte upplagan av tidningen XXL:s Freshman class, en årlig lista över vad som förutspås vara framtidens stora artister.

Sedan dess har Megan Thee Stallion legat i och släppt flertalet singlar, samt EP:n Suga, på vilken megahiten Savage hittas. Under sensommaren 2020 medverkade artisten dessutom på den omtalade och omåttligt populära låten WAP tillsammans med rapkollegan Cardi B.

Good News är, som förväntat, full av attityd och pondus. Skivan inleds med låten Shots Fired där Megan Thee Stallion kommenterar dramatiken kring händelsen som inträffade mellan henne och Tory Lanez tidigare i år, där den senare anklagades för att ha skjutit den förstnämnda. Detta gör hon dessutom över samma sample som Biggie använde i låten Who Shot Ya?, vilken påstås handlar om skjutningen av Tupac 1994. Djärvt.

Good News har långt ifrån brist på namnkunniga features. På spår tre hör vi skivans första gäst DaBaby, en av det gångna årets mest omtalade nya rappare. Mest anmärkningsvärt är dock kanske Beyoncés gästspel på Savage Remix, men även samarbetet med City Girls är värt att nämna för det dynamiska och friktionsfria samspelet artisterna emellan. Popcaan står tyvärr för den mest underväldigande prestationen på Intercourse. Det plötsliga skiftet till dancehallgenren känns dessutom malplacerat och opåkallat, precis som inkluderingen av den poppiga danslåten Don’t Rock Me To Sleep känns minst sagt apart.

Sex är, föga förvånande, ett frekvent återkommande tema på albumet, likaså klassisk skrytrap. Trots flera textmässiga höjdpunkter, som What’s New och Go Crazy, lämnar Megan Thee Stallion ibland en del att önska när det kommer till författande. På Outside rappar hon förvisso om pressen att producera sådant som hennes publik efterfrågar av henne, men med vetskapen om den potential hon visat på tidigare projekt är det svårt att inte önska att hon hade satsat mer på sin tekniska utveckling som artist på denna fullängdare.

Som helhet gör Megan Thee Stallion en habil debut med Good News. Hon utforskar både mer kommersiella, poppiga beats (förvisso med varierande resultat) och en del mer experimentella element, samtidigt som hon hela tiden behåller personligheten och karisman som hon gjort sig känd för. Förhoppningsvis bjuder hon på ännu mer av sig själv i sin roll som skapare i framtida projekt!

Linn Anglerfjord, Skribent