RECENSION: Mahalia – Stay Out West 2019

av | aug 9, 2019 | Artiklar, Recensioner

Dagens höjdpunkt Mahalia träffar rätt på alla sätt. Just så här vill man att en festivalspelning ska vara.

Medan de närliggande scenerna pumpar ut techno pratar Mahalia förtroligt med publiken och tar god tid på sig att berätta sina historier bakom alla låtar. Hon säger flera gånger ”If you think I’m talking too much, please tell me to stop. You’d be surprised, people have actually told me to”. Hon och hennes band skapar en vardagsrumskänsla i det becksvarta och regniga Göteborg. Det känns inte alls som att vi befinner oss i ett plasttält, snarare på en jazzklubb i en källare.

Efter den dåliga responsen som headlinern Jorja Smith fick, som rör sig inom samma genre, är jag orolig att även Mahalia kommer få kämpa för att vinna publikens kärlek. Det är mer än en lullig stämning som såklart hjälper till med givmildheten i respons men Mahalia lyckas bygga ett atmosfär som bjuder in alla, oavsett om man har hört henne innan eller inte. “You guys are amazing, this is so sick”.

De flesta låtarna handlar om olycklig kärlek och hon berättar om personerna hon skrivit dem om (“I’m a big romantic. Don’t be drunk in love please, I was for far too long”, säger hon). Och trots att det är väldigt mycket prat blir det aldrig för mycket, eftersom hon är en så skicklig berättare. Hon vet verkligen hur man tar ett rum med fulla främlingar som aldrig hört hennes musik. Men det blir väl också så när man vid en ålder av 21 redan varit artist i nio år. Hon framstår som lugnet själv, trots att det är så varmt på scenen att hon flera gånger måste torka av sig med en handduk.

När sista låten börjar klinga, också hennes största, I wish I missed my ex, vaknar publiken till på riktigt. Hon berättar att hennes vänner sagt “du kan inte släppa den, den är för elak”, och hennes svar “så två veckor senare släppte jag den”.

“I had the most amazing night” säger Mahalia innan hon går av scenen, och hon var inte bara kvällens, utan dagens höjdpunkt.

Way Out West