RECENSION: Mahalia – Love and Compromise

av | sep 15, 2019 | Läsvärt, Ny musik, Recensioner

Ett klockrent debutalbum från Mahalia som visar att hon kommit till rätta i sig själv.

Mahalia Burkmar debuterade när hon var 13 år gammal, efter att hon upptäckts av Ed Sheeran. Såhär i efterhand kan det konstateras att det var alldeles för tidigt och det verkar hon själv hålla med om. Love and Compromise som släpptes förra veckan kallar hon för sitt debutalbum, trots att hon släppte ett album 2016, och innan dess en rad singlar och EP:s. Men med tanke på hur mycket bättre det här är kan jag väl låta henne komma undan med det.

Mahalia har verkligen kommit till rätta i sitt eget sound och är man så ung när man börjar att släppa musik är det ju inte konstigt att man inte riktigt vet vart man vill än. I stället för lågmält söta gitarrbaserade singer songwriter-låtar, levererar hon nutida och drömmig R&B blandat med neo soul som tangerar mot jazz. Mahalias röst är utpräglat unik och hennes karibiska arv hörs tydligt i soundet, tydligast är det på låten Simmer.

Som namnet skvallrar om är texterna mestadels centrerade runt krossade kärlekshistorier, men trots ämnet är musiken fortfarande feelgood. Hon är härligt besserwissrigt självbelåten när hon utan censur konfronterar och blottlägger sina ex som förorättat henne. Det känns som en lättad frigörelse när hon synar sitt liv och gamla relationer, ett statement att hon slutat kompromissa för män. Introlåten börjar med ett klipp från en intervju med Eartha Kitt “What is compromising? Compromising for what? Compromising for what reason?”.

Simmer, I Wish I Missed My Ex och Do Not Disturb är blivande moderna klassiker på nivå med Winehouse. Mahalia har tagit plats som en av den brittiska R&Bs mest centrala figurer.

Emma Thingren, Skribent