RECENSION: Mahalia – Debaser Strand

av | dec 3, 2019 | Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

Det är få som kan ta en scen som Mahalia och nu är hon mer hemma än någonsin med sin musik.

En rad tjejer hänger över scenkanten och väntar ivrigt på att Mahalia ska inta scenen som är blombeströdd och knökfull av instrument. Deras blickar är intensiva och förväntansfullt vända mot sceningången. Mahalia har ett helt liveband med sig och äntrar scenen efter att introt till låten Hide Out som består av en sampling av ett Eartha Kitt-citat som ekar ut på ett fullsatt Debaser. Citatet har fått namnge hennes debutalbum Love and Compromise och temat blir också kvällens röda tråd.

Senast Mahalia spelade i Sverige var i på somras på Way Out West. Sedan dess har hon hunnit släppa ett album och kvällens spelning som är hennes första som headliner här är en del av hennes pågående världsturné. Att hon behövde ställa in gårdagens konsert i Norge på grund av förkylning märks inte alls, mer än att hon ursäktar sin röst.

Mahalia konstaterar direkt “I’m a talker” och delar med sig av sitt liv på ett väldigt öppet, naturligt och ödmjukt sätt. Alla pojkvänner som är med och hänger på sina flickvänners axlar får en genusföreläsning. Det märks att det är viktigt för henne vad hon förmedlar och hur det uttrycks. Hon ryggar inte tillbaka från förebildsrollen som många andra artister.

Hon är så naturlig på scenen att det knappt känns som en konsert. Mahalia pratar med de mest högljudda i publiken och har en sådan välkomnande energi att det direkt känns familjärt.

I mitten av spelningen skickar en i publiken upp en kopp te på scenen för att hjälpa sångerskans röst. Efter att en tjej upprepade gånger skrikit efter låten Rollercoaster som inte är med på setlisten säger Mahalia “I heard somebody asked for Rollercoaster, I can’t play it for you but I’ll sing it for you” och sjunger sedan låten a capella med uppbackning av publikens klapp.

Jag saknar låten No Reply, men annars är repertoaren helt rätt vald. Hon hoppar över det mesta äldre material som ju också bleknar jämfört med det nya. Under låten Honeymoon spelar Mahalia själv akustisk gitarr vilket blir en fin vink tillbaka till hennes singer-songwriter-rötter.

Mahalia som själv bara är 21 år avslutar med att prata om att ha tålamod med sina drömmar och inte ge upp, men att det också är bra att vänta med att realisera dem. Kanske syftar hon på att hon först nu hittat sitt riktiga sound, även om hon redan släppt musik i åtta år. “I hope that you will walk away tonight with at least something small from me. Whatever you’re waiting for just wait a little longer. Whatever you’re holding onto, hold on a little tighter. And ladies, whatever anyone says to you, you don’t need to wear a bra”.