RECENSION: Lost Under Heaven – Daze Days

av | feb 25, 2019 | Ny musik, Recensioner

När Lost Under Heaven tar kontroll över Slaktkyrkan på Daze Days visar de att de med sin kompakta arenarock i svart elektrisk läderförpackning visa att de framförallt är ett band som ska upplevas live.

När Lost Under Heaven kommer till Stockholm för sin turné med den årsfärska skivan Love Hates What You Become lever de upp till sina inspelade alster. Jag vågar till och med säga att de överträffar dem. Ellery James Roberts raspiga stämma håller även, eller kanske speciellt, live. Men det är inte bara bakom hans röst det är ordentligt tryck. Ebony Hoorns står för både de låga basresigstren på sina fyrasträngare och de höga registren med sina klara röst. Tillsammans är de ett stenhårt rockpar.

Konserten bjuder dock sällan särskilt stora marginaler för nyanser här. Alla instrument trycker på för fullt under hela konserten och den enda vägen att gå verkar vara åt det hårdare, där ljudbilden bara blir kaosigare och kaosigare. Men det är effektfullt och fungerar bra. Det generella intrycket är någon slags förtvivlad ilska som genomsyrar de ljud som greppar tag om och sliter i både bandet på scen och publiken nedanför den.

Vissa låtar står ljusshowen för framförandet medan gitarren och basen får vila i sina ställ och ersättas av förinspelade ljudspår. Vid dessa tillfällen får paret Hoorn-James Roberts uttnyttja det lilla scenutrymmet de har ännu mer. För scennärvaro är det aldrig någon brist på. Det är domedag, ödesmättat och överenergiskt.

Tyvärr blir spelningen lite rumphuggen då de, efter att ha kungjort att de ska spela sina två sista låtar, spelar en låt och sedan blir tillsagda att avsluta spelningen. Synd, då trion verkligen lyckats bygga upp en energisk och stadigt tilltagande stämning. Detta sker särskilt med sina långsamt växande moderna rockballader som Black Sun Rising och The Breath Of Light som gång på gång exploderar i rock som For The Wild och rena electronoise-partier där deras trummis får jobba hårt. Det råder inga tvivel om att ett band som Lost Under Heaven ska upplevas live.

Jonas Hallén, Skribent

Dan Kendall