RECENSION: Little Jinder – Secret gig

av | jun 9, 2019 | Ny musik, Recensioner

Det spelar ingen roll vart man placerar henne, Jinder är tveklöst en av Sveriges bästa liveakter.

150 stycken fans har sprungit i värmen för att få vara på plats i ett garage i Eriksdalsbacken där Little Jinder gör sin allsångsspelning med Red Bull. Biljetter har kunnat hämtas ut två timmar innan för de som hann dit. Det är många som blev utan, men för de livestreamas konserten på Youtube och på ett ställe vid Stureplan.

Konceptet har Jinder kommit på själv och det är sprunget ur faktumet att hennes konserter ofta förvandlas till allsång ändå. Det har tryckts upp allsångshäften, mer av en souvenir än en nödvändighet. Ingen i den här lokalen tvekar på ett enda ord.

Så kläs den trista betongen i neonljus och går från lagerlokalsaura till Jinder-rave. Bakom scenen rullas en dörr upp och Jinder med band kliver upp på scenen direkt från Söderledstunneln. “Det är jävligt varmt, förlåt att jag tryckte ner er i ett garage”, säger hon till fansen som inte kunde bry sig mindre om temperaturen. Luften är snart klibbig och tjock.

Jinder vet hur man gör en spelning. Det finns inget halvdant med henne. Det märks verkligen hur mycket hon tycker om det, hur mycket energi som går in i det och hur mycket hon uppskattar sina fans. Symbiosen med publiken är så självklar. Hon sätter ord på känslor som ingen annan, texterna en renande katharsis. När saker är så ledsamt att det blir euforiskt. Och det är just det som är så fint med allsången på hennes spelningar, att alla som sjunger med skriver under på precis varje ord.

Det är inte som att hon brukar få dåligt gensvar annars, men det blir något extra speciellt när folk har fått kriga för att få vara där, det är de mest hängivna av de hängivna. Det känns inte för en sekund som att det bara är 150 personer på plats.

Hälften av både First Aid Kit och Rebecca och Fiona gästar i form av Johanna Söderberg och Fiona FitzPatrick. Den minimala scenen fylls till bredden. Giget blir bara en timme långt vilket är förståeligt i värmen, men hon får ändå med de viktigaste låtarna. Sedan springer Jinder av scenen i ett glädjerus och virvlar ut medan publiken står kvar och fortsätter ropa hennes namn ett bra tag.

Var du en av de som inte fick biljett till spelningen? Då finns hela konserten att titta på här.