RECENSION: Little Dragon – Way Out West 2019

av | aug 11, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Recensioner

Little Dragon bjuder på en färgsprakande show när bandet är tillbaka i sin hemstad.

Göteborgs-bandet Little Dragon är tillbaka på hemmaplan. Sedan debuten har de nått internationell framgång med sin experimentella musik som influeras av bland annat R&B och elektronisk musik med särskild betoning på 80-tals doftande synthar. Little Dragon har fem album bakom sig, men det gör inte att bandet stagnerar – tvärtom.

Little Dragon sätter igång spelningen med Ritual Unions, singeln från 2011 som satte bandet på kartan för den bredare publiken. Det märks att de är entusiastiska över att spela i sin hemstad; bandet fullkomligen lyser, sångerskan Yukimi Nagano sjunger ut sina lungor (och lyckas samtidigt tugga tuggummi under hela spelningen), hon dansar loss, och snart är även publiken medryckt i dansen.

Spelningen är framförallt en alternativ dansfest med Little Dragons karaktäristiska rytmer och ljudbild som är oförutsägbara men likväl medryckande. Det är bara på vackra High som det skapas en stund av stillhet. Kanske blir låten särskilt vacker eftersom regnet just då faller ned som en syndaflod utanför Linné-tältet där spelningen håller hus.

Därefter blir det en kavalkad av “låtar från stenåldern”, som Yukimi uttrycker det. Hela bandet går fram till scenens framkant, ett dragspel och tre mickar tas fram när bandet framför en nedskalad version av fina Constant Surprises. Som ett inbitet fan av framförallt Little Dragons tidigare alster är jag tacksam över att de blickar tillbaka till “stenåldern” just idag.

Starkast är ändå Klapp Klapp som får publiken att klappa med i takt med musiken och glömma bort ovädret och världen därute, när Little Dragon bjuder på en färgsprakande show, med minuset att konserten är alldeles för kort.

Författare: Saskia Rubensson, Redaktör & Skribent.
Fotograf: Alexander Bladh

Pin It on Pinterest

Share This