RECENSION: Little Dragon – New Me, Same Us

av | mar 27, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Ny musik, Recensioner

En mångfacetterad musikalisk upplevelse och terapisession, kanske mer läglig än någonsin.

”Baby stay, time has changed us so in every way”, sjunger Little Dragons frontfigur Yukimi Nagano. Trots att singeln Hold On släpptes i januari och egentligen är ett funky dansspår fungerar den likväl, om än lite krystat, som en skildring av världens kollektiva kollapstillstånd. Eller kanske är det jag som, långsökt och ansträngt, försöker hitta ett sådant kryphål till alla pris. En slags luftventil.

Hold On är också, viruslåt eller ej, första spåret på Göteborgs-kvartettens nya album New Me, Same Us. Bandets karaktäristiskt jazziga syntar och elektroniska r’n’b-sound är kvar. Tillsammans skapas en melodikavalkad av inre lugn och medryckande rytmer på samma gång. Andra spåret Rush är ett exempel på ett sådant potpurri; där vaggas och moshpitar mina inälvor samtidigt.

Samtidigt som mycket av de typiska nyanserna finns kvar går bandet tillbaka till rötterna. Resultatet är ett sound från ett band som återförälskat sig i sina instrument. Trummor, bas, keyboard, harpa och gitarr. Samtidigt har uppfinningsrikedomen bevarats, vilket tydliggörs på optimistiska spår som New Fiction och Are You Feeling Sad. Två låtar som handlar om att gå vidare och hitta något nytt. Albumet är dessutom egenproducerat och inspelat i en hembygd studio.

Little Dragons sound är svårt att smälta ner till färre beståndsdelar. Det finns en andlig aura över albumet och influenser går att spåra till artister som Brian Eno, Prince och D’Angelo. Inte minst på plattans melankoliska spår Another Lover. Den diskreta basen och minimalistiska melodierna faller så småningom in i ett stråk av vagt disco-klingande trummor och dånande undertoner.

New Me, Same Us bevisar att vissa saker faktiskt blir bättre med åren. Det är polerat och professionellt melodiskt. Trots electro-soundet lyckas musiken låta både organisk och levande. Yukimi Naganos underliga röst och de känslomässigt snittade texter är albumets hjärta och själ. ”No worries, no worries, no, Things gonna turn out fine”, sjunger hon övertygande i Are You Feeling Sad. Med hjälp av bandets enhetlighet och självförtroende omvandlas textraderna, vare sig med eller utan virusparalleller, till terapisessioner. I dag, på releasedagen, bjuder bandet på en livekonsert på Youtube, en spelning kanske mer läglig än någonsin.

Matilda Rånge, Skribent