RECENSION: LÈON – POPAGANDA

av | Sep 2, 2017 | Artiklar, Recensioner

Utropad som ett ”stjärnskott”– svenska LÉON spelar på hemmaplan under fredagen på Popaganda.

Solen står i zenit under fredagseftermiddagen på Eriksdalsbadet och publiken väntar på LÉON. Det är ganska glest i publikhopen men det hindrar inte LÉON från att göra en sprudlande entré med sina tre bandmedlemmar som ser ut som hemliga agenter – samtliga är unga svartklädda män med mörka solglasögon. LÉON, eller Lotta Lindgren som hon egentligen heter, utgör en märkbar kontrast. Energisk, vitklädd och barfota gör hon en självsäker entré.

Utan att ännu ha släppt en fullständig platta, utan i stället två EP:s och ett flertal singlar, har LÉON ändå hunnit nå ut till en lojal publik som gör sig hörda. Popaganda har många gamla rävar i sin line-up, så att se en relativt färsk artist är uppfriskande. Hon slog igenom bara två år sedan. Även om publikhavet är något glest så är det många som sjunger med, och dansar med till låtar som For You, Surround Me och Thinking About You. Låtarna är välskrivna och välproducerade men saknar stundtals udd eller säregenhet, även Léons kroppsspråk är en smula repetitivt. Men med det sagt så visar LÉON stor potential för att slå igenom på bredare front när hon visar prov på sin enastående röst med stor räckvidd, en sorts svensk Adèle skulle jag vilja påstå. Kort sagt: hon kan sjunga.

Uppträdandet är enkelt, ingen backdrop eller attiraljer men LÉON är på gott humör och det smittar. Hon mellansnackar, frågar publiken hur de mår och ger ett personligt intryck. Hon berättar att hon är glad över att vara just på Popagandas scen; annat var det för några år sedan när hon satt utanför och drack trefemmor för att hon inte hade råd att gå på festivalen. Och det känns faktiskt bra att hon har gjort det bytet – för visst ser man fram emot att se hennes utveckling. LÉON blir en positiv överraskning i den strålande eftermiddagssolen och vi får hoppas att framtiden ser lika ljus ut.

Författare: Saskia Rubensson

Fotograf: Timothy Gottlieb